Grimbergen en TBWA lanceren unieke interactieve wisselthriller
18 maart 2013
Het vredige Grimbergen wordt opgeschrikt door de brutale moord op een vrouwelijke psychiater. Als vier verdachten worden opgesloten in de wachtkamer, zijn ze plots lotgenoten tegen wil en dank. Is de moordenaar onder hen? De spanning stijgt. Wie wordt het volgende slachtoffer?...
Zo begint de spannende Grimbergen Wisselthriller. Vijf topauteurs van eigen bodem schrijven elk één hoofdstuk van een spannend misdaadverhaal. Alsof dat nog niet bijzonder genoeg is, krijgt ook het publiek inspraak in de plot. Want na elk hoofdstuk verschijnt er een korte samenvatting en 3 mogelijke plotwendingen op www.grimbergenbier.be en op de Facebookpagina. De lezers kunnen dan stemmen op 1 van de 3 verhaallijnen. De auteur die de fakkel overneemt en het volgende hoofdstuk zal schrijven, moet de plotwending die de meeste stemmen krijgt verwerken in zijn hoofdstuk. Op die manier krijgt ook de lezer inspraak in het hele verhaal. Blijkt de plotwending die hij koos de populairste, dan wordt hij tevens vermeld als coauteur van het boek.
Kortom, een uniek concept dat de crème de la crème van de literaire wereld samenbrengt en uitdaagt om een misdaadroman te schrijven die zijn gelijke niet kent.
“Het is geen toeval dat ik veel fans bij de politie heb”
Bekroond misdaadauteur Luc Deflo, die het eerste hoofdstuk voor zijn rekening neemt, licht toe: “De opzet van dit verhaal zat al langer in mijn hoofd, maar ik wist zelf niet goed hoe ik het moest schrijven. Vier mensen zijn op een plaats waar ze liever niet gezien worden en daar gebeurt een moord, een fantastisch uitgangspunt. Al die mensen hebben hun eigen achtergrond en hun eigen geheimpjes, en dat gaat zich tegen hen keren op het moment dat ze van die moord verdacht worden door hun lotgenoten. Ik ben echt heel benieuwd om te zien hoe mijn collega’s dit verder gaan uitwerken.”
De Frans-Belgische crimi-auteur Nadine Monfils houdt zich klaar om hoofdstuk twee neer te pennen: “Het feit dat het publiek inspraak krijgt door mee de verhaallijn te kiezen, maakt het extra uitdagend voor mij als schrijfster. De deadline houdt je alert en het opgelegde thema is een uitdaging om de straffe start van collega Luc verder te zetten en op een even goed niveau te houden. Ik ben benieuwd welke wendingen het verhaal zal nemen en welke intriges ik allemaal kan bedenken om het boek zo spannend mogelijk te houden.”
Na Luc Deflo en Nadine Monfils werken Christophe Vekeman en Barbara Abel delen drie en vier uit. Vervolgens zorgt Bob Mendes voor de ontknoping van het verhaal.
De Grimbergen Wisselthriller is vanaf 1 oktober 2013 verkrijgbaar in brasseries en grootwarenhuizen en dat bij aankoop van Grimbergen - zolang de voorraad strekt.
De campagne om de wisselthriller op de kaart te zetten en mensen uit te nodigen mee te stemmen loopt op de radio. In wat ondertussen de typische Grimbergenstijl is, vertelt Jan Decleir het begin van het verhaal. Dat lezers meteen ook online kunnen lezen.
Credits:
Adverteerder: Alken-Maes
Brand: Grimbergen
Contact: Joke Van Der Heyden, Lore Oudermans, Lies Eeckman
Bureau: TBWA
Copywriters: Eric Debaene – Vincent Nivarlet
Art Director: André Plaisier
Creative Director: Frank Marinus
Account team: Virginie Kerknawi, Jochen De Greef
Radioproductie: SAKE – Brigitte Baudine
Sound design: Jan Pollet