Grimbergen en TBWA lanceren unieke interactieve wisselthriller

Na het enorme succes van het boek “In de Schaduw van de Feniks”, verrast abdijbier Grimbergen de literaire wereld opnieuw met een idee van TBWA: de “De Grimbergen Wisselthriller”. Want bij een boeiend boek hoort een boeiend bier. Deze thriller zal worden geschreven door maar liefst 5 gerenommeerde misdaadauteurs uit de Belgische literatuur. Luc Deflo, Nadine Monfils, Christophe Vekeman, Barbara Abel en Bob Mendes schrijven elk een hoofdstuk. Maar het wordt ook een unieke interactief boek, want het publiek bepaalt na elk hoofdstuk mee hoe het verhaal verder evolueert.

Het vredige Grimbergen wordt opgeschrikt door de brutale moord op een vrouwelijke psychiater. Als vier verdachten worden opgesloten in de wachtkamer, zijn ze plots lotgenoten tegen wil en dank. Is de moordenaar onder hen? De spanning stijgt. Wie wordt het volgende slachtoffer?...

Zo begint de spannende Grimbergen Wisselthriller. Vijf topauteurs van eigen bodem schrijven elk één hoofdstuk van een spannend misdaadverhaal. Alsof dat nog niet bijzonder genoeg is, krijgt ook het publiek inspraak in de plot. Want na elk hoofdstuk verschijnt er een korte samenvatting en 3 mogelijke plotwendingen op www.grimbergenbier.be en op de Facebookpagina. De lezers kunnen dan stemmen op 1 van de 3 verhaallijnen. De auteur die de fakkel overneemt en het volgende hoofdstuk zal schrijven, moet de plotwending die de meeste stemmen krijgt verwerken in zijn hoofdstuk. Op die manier krijgt ook de lezer inspraak in het hele verhaal. Blijkt de plotwending die hij koos de populairste, dan wordt hij tevens vermeld als coauteur van het boek.

Kortom, een uniek concept dat de crème de la crème van de literaire wereld samenbrengt en uitdaagt om een misdaadroman te schrijven die zijn gelijke niet kent.

“Het is geen toeval dat ik veel fans bij de politie heb”

Bekroond misdaadauteur Luc Deflo, die het eerste hoofdstuk voor zijn rekening neemt, licht toe: “De opzet van dit verhaal zat al langer in mijn hoofd, maar ik wist zelf niet goed hoe ik het moest schrijven. Vier mensen zijn op een plaats waar ze liever niet gezien worden en daar gebeurt een moord, een fantastisch uitgangspunt. Al die mensen hebben hun eigen achtergrond en hun eigen geheimpjes, en dat gaat zich tegen hen keren op het moment dat ze van die moord verdacht worden door hun lotgenoten. Ik ben echt heel benieuwd om te zien hoe mijn collega’s dit verder gaan uitwerken.”

De Frans-Belgische crimi-auteur Nadine Monfils houdt zich klaar om hoofdstuk twee neer te pennen: “Het feit dat het publiek inspraak krijgt door mee de verhaallijn te kiezen, maakt het extra uitdagend voor mij als schrijfster. De deadline houdt je alert en het opgelegde thema is een uitdaging om de straffe start van collega Luc verder te zetten en op een even goed niveau te houden. Ik ben benieuwd welke wendingen het verhaal zal nemen en welke intriges ik allemaal kan bedenken om het boek zo spannend mogelijk te houden.”

Na Luc Deflo en Nadine Monfils werken Christophe Vekeman en Barbara Abel delen drie en vier uit. Vervolgens zorgt Bob Mendes voor de ontknoping van het verhaal.

De Grimbergen Wisselthriller is vanaf 1 oktober 2013 verkrijgbaar in brasseries en grootwarenhuizen en dat bij aankoop van Grimbergen - zolang de voorraad strekt.

De campagne om de wisselthriller op de kaart te zetten en mensen uit te nodigen mee te stemmen loopt op de radio. In wat ondertussen de typische Grimbergenstijl is, vertelt Jan Decleir het begin van het verhaal. Dat lezers meteen ook online kunnen lezen.

 

Credits:

Adverteerder: Alken-Maes

Brand: Grimbergen

Contact: Joke Van Der Heyden, Lore Oudermans, Lies Eeckman

Bureau: TBWA

Copywriters: Eric Debaene – Vincent Nivarlet

Art Director: André Plaisier

Creative Director: Frank Marinus

Account team: Virginie Kerknawi, Jochen De Greef

Radioproductie: SAKE – Brigitte Baudine

Sound design: Jan Pollet

Contacteer ons
Frank Marinus Creative Director, TBWA
Jochen De Greef Client Service Director, TBWA
Valerie Vleminckx TBWA
Frank Marinus Creative Director, TBWA
Jochen De Greef Client Service Director, TBWA
Valerie Vleminckx TBWA
Over TBWA\Belgium

TBWA is not an advertising agency nor a marketing consultant. As The Disruption® Company, it profoundly believes in the power of creativity as an engine for the growth of brands and businesses. It offers integrated services from business and marketing strategy to user-experiences, product innovation, iconic branding, smart media, corporate reputations, and impactful campaigns. All integrated in a full-service proposition across the entire marketing value chain.  

TBWA sees the world through the eyes of Disruption®, a proven collaborative business tool to create step-changing growth. The methodology has a proven track record of business, marketing and communication disruptions created and implemented together with TBWA’s clients. 

TBWA is a global agency, but its approach and entrepreneurship are deeply rooted in the local Belgian market. With over two decades of experience and steady management, TBWA has demonstrated steady growth, robust performance, and strong commitment to Belgian brands and businesses such as Telenet, Delhaize, McDonald’s, D’Ieteren, Lotus, Engie, ING, NMBS, Barco, VRT and counting.  

TBWA measures its success by the growth and success of its clients. Together TBWA and its clients have won 19 Effies over the past 10 years and was awarded Effie Beast (as most rewarded company since the launch of the awards) in 2019.    

The biggest force of TBWA Belgium is its 200 creative minds, with diverse talents and skills, including strategic business and marketing skills, creative craft disciplines and a 70-headed in-house multimedia production unit. All of them work together collaboratively and multidisciplinary to turn ideas into reality with and for clients.  

TBWA is part of the TBWAGroup, a local holding consisting of TBWA and its sister agencies De Vloer and DDB. TBWA Belgium is part of TBWA Worldwide and Omnicom.  

www.tbwa.be

 

 

TBWA\Belgium
Excelsiorlaan 75/77,
1930 Zaventem, Belgium