McDonald's en TBWA lanceren de meest gepersonaliseerde zwerfvuilcampagne : "Garbage, we take it personally"

McDonald’s België lanceerde in samenwerking met TBWA een gloednieuw platform om de problematiek van zwerfafval een gezicht te geven: 'Garbage, we take it personally'. Een initiatief gesteund door Ministers Marie Christine Marghem, Céline Fremault, Joke Schauvliege, Carlo Di Antonio en Staatssecretaris Fadila Laanan.

Sensibiliseren door te personaliseren

20% minder zwerfvuil. De ambities die McDonald’s op 21 maart 2018 bekendmaakte naar aanleiding van z’n 40ste verjaardag logen er niet om. Daarom lanceerde het net deze campagne.

“Zo kan iedereen zich voor de problematiek van zwerfafval persoonlijk engageren door het overbekende, maar anonieme vuilbakicoon te pimpen met hun eigen gezicht, waarna ze deze boodschap kunnen delen op social media. Enkele klanten lieten zich ook al verrassen: bij hun bestelling aan de McDrive kregen ze nietsvermoedend een gepersonaliseerde bestelzak. De portretten werden exclusief getekend door topillustrator Musketon. We hebben ook posters voorzien in de restaurants om onze klanten te sensibiliseren”, zegt Stephan De Brouwer, Managing Director van McDonald’s België.

Naar aanleiding van de lancering pronkten ook Ministers Marie Christine Marghem, Céline Fremault en Staatssecretaris Fadila Laanan met hun gepersonaliseerde bestelzak als steun aan de zwerfvuilcampagne.

Marie Christine Marghem, Federaal Minister van Energie, Leefmilieu en Duurzame Ontwikkeling: “Ik juich de initiatieven toe die McDonald’s heeft genomen om zijn ecologische voetafdruk drastisch te verminderen, en dat zowel bij de productie, bewaring als distributie van zijn producten. Maar ook op het vlak van ontwerp en recyclage van zijn verpakkingen. Die globale strategie van toelevering tot verwerking zou andere grote internationale groepen moeten inspireren.”

“De strijd tegen zwerfvuil kunnen we alleen winnen als iedereen er zijn schouders onder zet. Daarom ben ik blij dat ook McDonald’s mee zijn verantwoordelijkheid opneemt in dit probleem”, zegt Joke Schauvliege, Vlaams minister van Omgeving, Natuur en Landbouw.

McDonald’s en duurzaamheid

McDonald’s België heeft duurzaamheid altijd hoog in het vaandel gedragen en lanceerde de voorbije 40 jaar een hele reeks initiatieven op dat vlak. “McDonald’s heeft in België van meet af aan een beleid gevoerd dat gericht is op duurzame ontwikkeling. Dat gaat gepaard met tal van initiatieven, zoals de recyclage van onze verpakkingen en die van frituurolie tot biodiesel, het gebruik van 100% groene energie in al onze restaurants en de ontwikkeling van ons eigen afvalbeheersysteem: de Green Truck. We blijven elke dag innoveren en verbeteren voortdurend onze bevoorradings-, verpakkings- en transportprocessen om onze ecologische voetafdruk te verminderen”, besluit Stephan De Brouwer.

 

Meer informatie vindt u op:

NL: www.wetakeitpersonally.be

FR: www.onenfaitnotreaffaire.be

www.mcdonalds.be

Contacteer ons
Virginie Hayet TBWA
Virginie Hayet TBWA
Over TBWA GROUP

TBWA\Belgium is and has been a top-3 ranked agency for the last decade, and operates with the strong belief that IDEAS CREATE GROWTH. To make this happen in real life for its local and international clients, TBWA Belgium has developed and is recognised for its world class brand building and strategic capabilities. TBWA\Belgium is the most integrated communications group in Belgium, bringing many different disciplines together under 1 roof, 1 P&L and 1 culture. These disciplines comprise of in-house strategic advice, advertising, CRM, media, digital, design, PR, social, event, content & complemented with all related production capabilities. All of this to answer the client’s challenges in a modern, collaborative and comprehensive way.

TBWA\Belgium is the Disruption® Company: the cultural engine for the 21st century business. Disruption® is at the core of TBWA’s strategic and creative development. It is a gateway to great work and unconventional behavior. Disruption is about dismantling the status quo to create opportunities and dramatic business results for our partners.

TBWA\Belgium was elected Agency of the Year 3 times in the last decade and digital Agency of the Year 5 times in the last 6 years. On creative awards, we see them as a great internal motivator and it helps us recruiting new talent. So yes, we’re always in the top 5 in our market. But more importantly, we clearly stand out as the most awarded Effie agency in Belgium. The Effie Awards honour the most significant achievement in marketing communications: ideas that work. And that’s what we’re all about!

www.tbwagroup.be

TBWA GROUP
165 Avenue de la Couronne/Kroonlaan - 1050 Brussels