TBWA & De Genereuzen doen er álles aan om kinderen met en zonder beperking samen te laten ravotten

Samen spelen is belangrijk voor de algemene ontwikkeling van elk kind en dat is nergens leuker dan bij de jeugdbeweging. Maar ... nog niet iedereen mag meedoen. En daar willen TBWA en De Genereuzen, samen met de 8 grootste Vlaamse jeugdbewegingen verandering in brengen. En zo werd Doemamee het leven in geroepen.

Maar Doemamee is niet over één nacht ijs gegaan. Want een inclusieve jeugdbeweging, da’s een tof idee, maar is het wel mogelijk? Daarom ging TBWA een jaar geleden rond de tafel zitten met jeugdbewegingen en ouders van kinderen met een fysieke of mentale beperking om de pijnpunten op tafel te leggen. Daarnaast namen ze interviews af bij jeugdbewegingen die wel al leden met een beperking welkom heten.

“Er zijn al heel wat leidingsploegen voor wie het evident is dat kinderen met een beperking gewoon mee spelen. Zij zijn heel enthousiast en zien dat het voor alle kinderen leuk is. Hun enthousiasme inspireert leiders in andere groepen om ook kinderen met een beperking welkom te heten“, licht Lop Vansteenbrugge toe, woordvoerster Doemamee namens de Vlaamse Jeugdbewegingen.

Resultaat? Doemamee, een platform voor en door jeugdbewegingen.

Op basis van deze gesprekken werd het platform Doemamee gecreëerd, waar jeugdbewegingen terecht kunnen met vragen én om hun hand op te steken als inclusieve groep. TBWA en De Genereuzen willen hiermee zoveel mogelijk lokale groepen inspireren om ook kinderen met een beperking welkom te heten. Op het platform vind je onder andere testimonials van andere groepen, maar ook een tof Doemamee-gespreksspel en een spellendatabank. Want samen spelen begint met samen op zoek gaan naar simpele oplossingen om spelletjes toegankelijk te maken voor iedereen. ​

En om aan twijfelende jeugdbewegingen te tonen hoe plezant samen ravotten is, ging Bob Peeters, ex-scoutslid en bekend van Down The Road, op pad bij 3 inclusieve jeugdbewegingen. Zo liet hij heel Vlaanderen zien dat je al ver geraakt met wat sjorkoord en een pak enthousiasme: “Ik ging graag naar de scouts omdat ik gewoon één van hen was. En ik mocht er net zoals iedereen meehelpen bij het koken en kampvuur maken.”

Het initiatief kan overigens ook op de steun rekenen van Benjamin Dalle, Vlaams minister van Brussel, Jeugd, Media en Armoedebestrijding.

Sinds de lancering schreven zich al meer dan 200 lokale, Vlaamse jeugdbewegingen in. Groepen die zich registreren, ontvangen gratis de officiële Doemamee-vlag. Die hijsen ze allemaal samen op 3 december, de Internationale Dag van Mensen met een Beperking. Hiermee tonen zij aan de hele omgeving dat ze openstaan voor leden met een beperking.

En wat hierna?

Tot slot is Doemamee niet gewoon een campagne, maar een project met een langetermijnvisie. Waar het platform vandaag vooral een warme oproep is naar alle lokale groepen om ook kinderen met een beperking te verwelkomen, zal Doemamee morgen actief ingezet kunnen worden door ouders van kinderen met een beperking die een inclusieve jeugdbeweging in hun buurt zoeken. Want ieder kind verdient het om vrienden voor ‘t leven te maken. ​


Meer info over het initiatief is terug te vinden op www.doemamee.be.

Beperking of niet, iederéén kan meedoen met een jeugdbeweging!
Doemamee en de grootste Vlaamse jeugd-bewegingen roepen lokale verenigingen op om een statement te maken.
www.doemamee.be

Persbericht.docx

DOCX - 27 Kb

Credits.docx

DOCX - 85 Kb

Elien Limpens

TBWA

 

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over TBWA\Belgium

TBWA is not an advertising agency nor a marketing consultant. As The Disruption® Company, it profoundly believes in the power of creativity as an engine for the growth of brands and businesses. It offers integrated services from business and marketing strategy to user-experiences, product innovation, iconic branding, smart media, corporate reputations, and impactful campaigns. All integrated in a full-service proposition across the entire marketing value chain.  

TBWA sees the world through the eyes of Disruption®, a proven collaborative business tool to create step-changing growth. The methodology has a proven track record of business, marketing and communication disruptions created and implemented together with TBWA’s clients. 

TBWA is a global agency, but its approach and entrepreneurship are deeply rooted in the local Belgian market. With over two decades of experience and steady management, TBWA has demonstrated steady growth, robust performance, and strong commitment to Belgian brands and businesses such as Telenet, Delhaize, McDonald’s, D’Ieteren, Lotus, Engie, ING, NMBS, Barco, VRT and counting.  

TBWA measures its success by the growth and success of its clients. Together TBWA and its clients have won 19 Effies over the past 10 years and was awarded Effie Beast (as most rewarded company since the launch of the awards) in 2019.    

The biggest force of TBWA Belgium is its 200 creative minds, with diverse talents and skills, including strategic business and marketing skills, creative craft disciplines and a 70-headed in-house multimedia production unit. All of them work together collaboratively and multidisciplinary to turn ideas into reality with and for clients.  

TBWA is part of the TBWAGroup, a local holding consisting of TBWA and its sister agencies De Vloer and DDB. TBWA Belgium is part of TBWA Worldwide and Omnicom.  

www.tbwa.be

 

 

Neem contact op met