TBWA en HLN brengen iconische jongerenmagazine JOEPIE terug voor Rode Neuzen Dag

Rode Neuzen Joepie wil jongeren opnieuw laten praten over problemen

Het Laatste Nieuws en TBWA pakken uit met een opvallende come back. Naar aanleiding van Rode Neuzen Dag wordt het jongerenmagazine JOEPIE van onder het stof gehaald. Een eenmalige special rond mentale weerbaarheid. “Deze editie wordt een hulpmiddel voor ouders om samen met hun kinderen te praten over mentale problemen”, klinkt het. De opbrengst van het magazine gaat naar het goede doel.

Waarover maken jongeren zich zorgen? Wie zou dat beter weten dan het collectieve jeugdsentiment dat 'Joepie' heet? Veertig jaar lang suste het blad alle paniek rond tongkussen, tepelharen en toetsen. Vandaag brengt TBWA en HLN het blad terug in de winkel, ter ere van Rode Neuzen Dag. Wat blijkt? De jeugd is hard veranderd, en toch hetzelfde.

Gesprekspartner

Jongeren leven hun leven vandaag grotendeels online en op sociale media. Ze worden er geconfronteerd met het - zo lijkt - perfecte leven van anderen en worden blootgesteld aan veel meer invloeden. “Maar hoewel de problemen bij jongeren zijn geëvolueerd zijn, praten blijft nog steeds de oplossing”. JOEPIE was jarenlang de gesprekspartner bij jongeren op school, het speelpleintje of in de jeugdbeweging. Geen enkel ander magazine werd zo fel besproken.”

Anoniempje

Het populaire magazine was het hulpmiddel bij uitstek voor jongeren om aan de slag te gaan met hun problemen. “Vroeger hadden jongeren niets anders dan de JOEPIE. Hier vonden ze (vaak anoniem) antwoorden op de vragen waarmee ze struggelden. “Het blad heeft Vlaanderen doen inzien wat voor een belangrijke periode de puberteit is", weet cultuursocioloog Walter Weyns (Antwerpen). " Pas na de oorlog groeiden de kennis en het begrip van de fase daartussen, de puberteit en adolescentie: een fase van ontwikkeling, met eigen zorgen en problemen. Men is bovendien gaan inzien dat die fase nooit écht helemaal eindigt: we blijven zoeken en proberen en groeien. Ook als volwassenen 'Joepie' lezen, zullen sommige twijfels nog steeds een tikje herkenbaar zijn."

Eenmalig

Komende dinsdag 15 oktober ligt hij eenmalig in de winkel: de nieuwe 'Joepie' die qua look nog op de oude lijkt. Op de cover staan Sean Dhondt en Niels Destadsbader. De posters van de Rode Neuzen Joepie zitten er ook in. Net als alle andere rubrieken die 'Joepie' groot maakten: de Romantische Plakker, Seks & Body, Dialoog, de Horoscoop

Contacteer ons
Anouk van der Wallen
Anouk van der Wallen
Over TBWA\Belgium

TBWA\ is and has been a top-3 ranked agency for the last decade and operates with the strong belief that IDEAS CREATE GROWTH. To make this happen in real life for its local and international clients, TBWA\ has developed and is recognised for its world class brand building and strategic capabilities. TBWA\ is the most integrated communications group in Belgium, bringing many different disciplines together under 1 roof, 1 P&L and 1 culture. These disciplines comprise of in-house strategic advice, advertising, CX design, CRM, media, digital, brand design, public and brand relations, social, event, content & complemented with all related production capabilities. All of this to answer our client’s challenges in a modern, collaborative and comprehensive way.

TBWA\ is the Disruption® Company: the cultural engine for the 21st century business. Disruption® is at the core of TBWA’s strategic and creative development. It is a gateway to great work and unconventional behavior. Disruption is about dismantling the status quo to create opportunities and dramatic business results for our partners.

TBWA was elected Agency of the Year 4 times in the last 12 years and digital Agency of the Year 5 times in the last 7 years. On creative awards, we see them as a great internal motivator and it helps us recruiting new talent. So yes, we’re always in the top 5 in our market. But more importantly, we clearly stand out as the most awarded Effie agency in Belgium: the reason why we were named Effie Beasts last year, as best Belgian Effie agency since the start of the Effies. The Effie Awards honour the most significant achievement in marketing communications: ideas that work. And that’s what we’re all about!

www.tbwa.be


TBWA\Belgium
Excelsiorlaan 75/77,
1930 Zaventem, Belgium