TBWA en HLN brengen iconische jongerenmagazine JOEPIE terug voor Rode Neuzen Dag

Rode Neuzen Joepie wil jongeren opnieuw laten praten over problemen

Het Laatste Nieuws en TBWA pakken uit met een opvallende come back. Naar aanleiding van Rode Neuzen Dag wordt het jongerenmagazine JOEPIE van onder het stof gehaald. Een eenmalige special rond mentale weerbaarheid. “Deze editie wordt een hulpmiddel voor ouders om samen met hun kinderen te praten over mentale problemen”, klinkt het. De opbrengst van het magazine gaat naar het goede doel.

Waarover maken jongeren zich zorgen? Wie zou dat beter weten dan het collectieve jeugdsentiment dat 'Joepie' heet? Veertig jaar lang suste het blad alle paniek rond tongkussen, tepelharen en toetsen. Vandaag brengt TBWA en HLN het blad terug in de winkel, ter ere van Rode Neuzen Dag. Wat blijkt? De jeugd is hard veranderd, en toch hetzelfde.

Gesprekspartner

Jongeren leven hun leven vandaag grotendeels online en op sociale media. Ze worden er geconfronteerd met het - zo lijkt - perfecte leven van anderen en worden blootgesteld aan veel meer invloeden. “Maar hoewel de problemen bij jongeren zijn geëvolueerd zijn, praten blijft nog steeds de oplossing”. JOEPIE was jarenlang de gesprekspartner bij jongeren op school, het speelpleintje of in de jeugdbeweging. Geen enkel ander magazine werd zo fel besproken.”

Anoniempje

Het populaire magazine was het hulpmiddel bij uitstek voor jongeren om aan de slag te gaan met hun problemen. “Vroeger hadden jongeren niets anders dan de JOEPIE. Hier vonden ze (vaak anoniem) antwoorden op de vragen waarmee ze struggelden. “Het blad heeft Vlaanderen doen inzien wat voor een belangrijke periode de puberteit is", weet cultuursocioloog Walter Weyns (Antwerpen). " Pas na de oorlog groeiden de kennis en het begrip van de fase daartussen, de puberteit en adolescentie: een fase van ontwikkeling, met eigen zorgen en problemen. Men is bovendien gaan inzien dat die fase nooit écht helemaal eindigt: we blijven zoeken en proberen en groeien. Ook als volwassenen 'Joepie' lezen, zullen sommige twijfels nog steeds een tikje herkenbaar zijn."

Eenmalig

Komende dinsdag 15 oktober ligt hij eenmalig in de winkel: de nieuwe 'Joepie' die qua look nog op de oude lijkt. Op de cover staan Sean Dhondt en Niels Destadsbader. De posters van de Rode Neuzen Joepie zitten er ook in. Net als alle andere rubrieken die 'Joepie' groot maakten: de Romantische Plakker, Seks & Body, Dialoog, de Horoscoop

Persbericht

DOCX - 78 Kb

Credits

DOCX - 76 Kb

Anouk van der Wallen


Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over TBWA\Belgium

TBWA is not an advertising agency nor a marketing consultant. As The Disruption® Company, it profoundly believes in the power of creativity as an engine for the growth of brands and businesses. It offers integrated services from business and marketing strategy to user-experiences, product innovation, iconic branding, smart media, corporate reputations, and impactful campaigns. All integrated in a full-service proposition across the entire marketing value chain.  

TBWA sees the world through the eyes of Disruption®, a proven collaborative business tool to create step-changing growth. The methodology has a proven track record of business, marketing and communication disruptions created and implemented together with TBWA’s clients. 

TBWA is a global agency, but its approach and entrepreneurship are deeply rooted in the local Belgian market. With over two decades of experience and steady management, TBWA has demonstrated steady growth, robust performance, and strong commitment to Belgian brands and businesses such as Telenet, Delhaize, McDonald’s, D’Ieteren, Lotus, Engie, ING, NMBS, Barco, VRT and counting.  

TBWA measures its success by the growth and success of its clients. Together TBWA and its clients have won 19 Effies over the past 10 years and was awarded Effie Beast (as most rewarded company since the launch of the awards) in 2019.    

The biggest force of TBWA Belgium is its 200 creative minds, with diverse talents and skills, including strategic business and marketing skills, creative craft disciplines and a 70-headed in-house multimedia production unit. All of them work together collaboratively and multidisciplinary to turn ideas into reality with and for clients.  

TBWA is part of the TBWAGroup, a local holding consisting of TBWA and its sister agencies De Vloer and DDB. TBWA Belgium is part of TBWA Worldwide and Omnicom.  

www.tbwa.be

 

 

Contact