TBWA en HLN brengen iconische jongerenmagazine JOEPIE terug voor Rode Neuzen Dag
Rode Neuzen Joepie wil jongeren opnieuw laten praten over problemen
15 oktober 2019
Het Laatste Nieuws en TBWA pakken uit met een opvallende come back. Naar aanleiding van Rode Neuzen Dag wordt het jongerenmagazine JOEPIE van onder het stof gehaald. Een eenmalige special rond mentale weerbaarheid. “Deze editie wordt een hulpmiddel voor ouders om samen met hun kinderen te praten over mentale problemen”, klinkt het. De opbrengst van het magazine gaat naar het goede doel.
Waarover maken jongeren zich zorgen? Wie zou dat beter weten dan het collectieve jeugdsentiment dat 'Joepie' heet? Veertig jaar lang suste het blad alle paniek rond tongkussen, tepelharen en toetsen. Vandaag brengt TBWA en HLN het blad terug in de winkel, ter ere van Rode Neuzen Dag. Wat blijkt? De jeugd is hard veranderd, en toch hetzelfde.
Gesprekspartner
Jongeren leven hun leven vandaag grotendeels online en op sociale media. Ze worden er geconfronteerd met het - zo lijkt - perfecte leven van anderen en worden blootgesteld aan veel meer invloeden. “Maar hoewel de problemen bij jongeren zijn geëvolueerd zijn, praten blijft nog steeds de oplossing”. JOEPIE was jarenlang de gesprekspartner bij jongeren op school, het speelpleintje of in de jeugdbeweging. Geen enkel ander magazine werd zo fel besproken.”
Anoniempje
Het populaire magazine was het hulpmiddel bij uitstek voor jongeren om aan de slag te gaan met hun problemen. “Vroeger hadden jongeren niets anders dan de JOEPIE. Hier vonden ze (vaak anoniem) antwoorden op de vragen waarmee ze struggelden. “Het blad heeft Vlaanderen doen inzien wat voor een belangrijke periode de puberteit is", weet cultuursocioloog Walter Weyns (Antwerpen). " Pas na de oorlog groeiden de kennis en het begrip van de fase daartussen, de puberteit en adolescentie: een fase van ontwikkeling, met eigen zorgen en problemen. Men is bovendien gaan inzien dat die fase nooit écht helemaal eindigt: we blijven zoeken en proberen en groeien. Ook als volwassenen 'Joepie' lezen, zullen sommige twijfels nog steeds een tikje herkenbaar zijn."
Eenmalig
Komende dinsdag 15 oktober ligt hij eenmalig in de winkel: de nieuwe 'Joepie' die qua look nog op de oude lijkt. Op de cover staan Sean Dhondt en Niels Destadsbader. De posters van de Rode Neuzen Joepie zitten er ook in. Net als alle andere rubrieken die 'Joepie' groot maakten: de Romantische Plakker, Seks & Body, Dialoog, de Horoscoop