Bijna 6000 mensen belanden terug op straat

Doet de zon ons gevoel van solidariteit smelten?

Eind december, rond de kerstperiode, is het vanzelfsprekend koud en zijn de omstandigheden waarin daklozen leven bijna onhoudbaar. Gelukkig zijn er mensen die zich hiervoor inzetten: volgens de recentste cijfers vonden deze winter 12.258 ontmoetingen met daklozen op straat plaats om hen te helpen en werden 6.296 personen opgevangen in de opvangcentra. Maar het winterplan, waarmee de daklozen tijdens de winter opgevangen worden, is gisteren tot zijn einde gekomen. Er zijn nu nog maar 110 urgentie-plaatsen in de opvangcentra, voor mensen met een handicap of mensen in een noodsituatie, dus de meeste daklozen belanden nu terug op straat.

Veel mensen geholpen, maar het probleem is niet opeens verdwenen

Rond de kerstperiode ontstaan er dan ook een aantal solidariteitsacties, maar éénmaal de zon terugkomt, lijkt het wel alsof daarmee het solidariteitsgevoel wegsmelt, terwijl de situatie er natuurlijk nauwelijks op verbetert. Een goed voorbeeld van zo’n solidariteitsactie was Notfairbnb.be, een cynische website waar je de slaapplaats van een dakloze kon ‘boeken’ om een donatie te doen. Alle donaties gingen integraal naar de vzw Solidarité Grands Froids, die zich inzet voor de daklozen. Zo’n actie bracht heel wat donaties op (een kleine 7.000€) en de organisaties wisten heel wat mensen te helpen. Maar deze komen nu bijna allemaal terug op straat en hebben nog steeds hulp nodig. Het platform Notfairbnb.be blijft dan ook actief, ook tijdens de warmere maanden. Solidariteit zou immers ook een zomertrend moeten zijn.

Je kan nog steeds de locaties van Notfairbnb ‘boeken’, al vanaf een bedrag van 5€ op Notfairbnb.be.

Meer informatie over Solidarité Grands Froid en hun initiatieven vind je op solidaritegrandfroid.be.

Contacteer ons
Over TBWA GROUP

TBWA\Belgium is and has been a top-3 ranked agency for the last decade, and operates with the strong belief that IDEAS CREATE GROWTH. To make this happen in real life for its local and international clients, TBWA Belgium has developed and is recognised for its world class brand building and strategic capabilities. TBWA\Belgium is the most integrated communications group in Belgium, bringing many different disciplines together under 1 roof, 1 P&L and 1 culture. These disciplines comprise of in-house strategic advice, advertising, CRM, media, digital, design, PR, social, event, content & complemented with all related production capabilities. All of this to answer the client’s challenges in a modern, collaborative and comprehensive way.

TBWA\Belgium is the Disruption® Company: the cultural engine for the 21st century business. Disruption® is at the core of TBWA’s strategic and creative development. It is a gateway to great work and unconventional behavior. Disruption is about dismantling the status quo to create opportunities and dramatic business results for our partners.

TBWA\Belgium was elected Agency of the Year 3 times in the last decade and digital Agency of the Year 5 times in the last 6 years. On creative awards, we see them as a great internal motivator and it helps us recruiting new talent. So yes, we’re always in the top 5 in our market. But more importantly, we clearly stand out as the most awarded Effie agency in Belgium. The Effie Awards honour the most significant achievement in marketing communications: ideas that work. And that’s what we’re all about!

www.tbwagroup.be


TBWA GROUP
165 Avenue de la Couronne/Kroonlaan - 1050 Brussels