Bijna 6000 mensen belanden terug op straat

Doet de zon ons gevoel van solidariteit smelten?

Eind december, rond de kerstperiode, is het vanzelfsprekend koud en zijn de omstandigheden waarin daklozen leven bijna onhoudbaar. Gelukkig zijn er mensen die zich hiervoor inzetten: volgens de recentste cijfers vonden deze winter 12.258 ontmoetingen met daklozen op straat plaats om hen te helpen en werden 6.296 personen opgevangen in de opvangcentra. Maar het winterplan, waarmee de daklozen tijdens de winter opgevangen worden, is gisteren tot zijn einde gekomen. Er zijn nu nog maar 110 urgentie-plaatsen in de opvangcentra, voor mensen met een handicap of mensen in een noodsituatie, dus de meeste daklozen belanden nu terug op straat.

Veel mensen geholpen, maar het probleem is niet opeens verdwenen

Rond de kerstperiode ontstaan er dan ook een aantal solidariteitsacties, maar éénmaal de zon terugkomt, lijkt het wel alsof daarmee het solidariteitsgevoel wegsmelt, terwijl de situatie er natuurlijk nauwelijks op verbetert. Een goed voorbeeld van zo’n solidariteitsactie was Notfairbnb.be, een cynische website waar je de slaapplaats van een dakloze kon ‘boeken’ om een donatie te doen. Alle donaties gingen integraal naar de vzw Solidarité Grands Froids, die zich inzet voor de daklozen. Zo’n actie bracht heel wat donaties op (een kleine 7.000€) en de organisaties wisten heel wat mensen te helpen. Maar deze komen nu bijna allemaal terug op straat en hebben nog steeds hulp nodig. Het platform Notfairbnb.be blijft dan ook actief, ook tijdens de warmere maanden. Solidariteit zou immers ook een zomertrend moeten zijn.

Je kan nog steeds de locaties van Notfairbnb ‘boeken’, al vanaf een bedrag van 5€ op Notfairbnb.be.

Meer informatie over Solidarité Grands Froid en hun initiatieven vind je op solidaritegrandfroid.be.

Flash News

DOCX - 97 Kb

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over TBWA\Belgium

TBWA is not an advertising agency nor a marketing consultant. As The Disruption® Company, it profoundly believes in the power of creativity as an engine for the growth of brands and businesses. It offers integrated services from business and marketing strategy to user-experiences, product innovation, iconic branding, smart media, corporate reputations, and impactful campaigns. All integrated in a full-service proposition across the entire marketing value chain.  

TBWA sees the world through the eyes of Disruption®, a proven collaborative business tool to create step-changing growth. The methodology has a proven track record of business, marketing and communication disruptions created and implemented together with TBWA’s clients. 

TBWA is a global agency, but its approach and entrepreneurship are deeply rooted in the local Belgian market. With over two decades of experience and steady management, TBWA has demonstrated steady growth, robust performance, and strong commitment to Belgian brands and businesses such as Telenet, Delhaize, McDonald’s, D’Ieteren, Lotus, Engie, ING, NMBS, Barco, VRT and counting.  

TBWA measures its success by the growth and success of its clients. Together TBWA and its clients have won 19 Effies over the past 10 years and was awarded Effie Beast (as most rewarded company since the launch of the awards) in 2019.    

The biggest force of TBWA Belgium is its 200 creative minds, with diverse talents and skills, including strategic business and marketing skills, creative craft disciplines and a 70-headed in-house multimedia production unit. All of them work together collaboratively and multidisciplinary to turn ideas into reality with and for clients.  

TBWA is part of the TBWAGroup, a local holding consisting of TBWA and its sister agencies De Vloer and DDB. TBWA Belgium is part of TBWA Worldwide and Omnicom.  

www.tbwa.be

 

 

Contact