Brussel ontdekt een opvallende campagne van TBWA en Tele… euh… dinges, Telenogiets… Telewawasdanuweer?
10 januari 2020
Als er in Vlaanderen één merk een echt instituut is geworden, dan is het wel Telenet, de internet-, telefoon-, tv- en mobiele-telefonie-operator. In Brussel is dat natuurlijk andere koek. Hoewel het gele merk er al enkele jaren actief is, tonen de cijfers toch aan dat er nog wel wat tijd over zal gaan voor het bij de Brusselaars gemeengoed zal zijn… Dat was nu precies het uitgangspunt van TBWA en Telenet voor deze wat ongewone, zelfrelativerende campagne.
Ze ging van start op 30 december met een teasende affiche met louter copy, waar een Brusselaar zich afvraagt: “Zeg, hoe heet dat ultrarap internet nu weer?”
Nergens een naam van het merk, alleen “Teledinges” (Teletruc Fr.)
Een week later volgt de rest van de campagne in affichage, digital en radio. Daar breken Brusselaars - sterk onder de indruk zijn van de technische prestaties – zich het hoofd over hoe die operator nu toch alweer heette:
“Hoe heette dat ultrasnel internet nu weer?”
“Jawel, je weet het, met die WiFi overal in huis…”
“Allee, dinges, met die gratis installatie!”
In tweede instantie worden de Brusselaars uit hun lijden verlost met deze onthulling:
“Telenet. Nog niet ultrabekend, maar al wel ultrasnel.”
Ook in radio werken we met teasers van 5” en spots van 30” waarin Brusselaars zich suf piekeren naar de naam van deze geweldige operator.
Daarna gaan we op verschillende plekken in Brussel chocolade tabletten uitdelen, bestempeld met “Teledinges”. Zo herinneren we de Brusseleirs eraan dat Telenet, ondanks zijn topniveau, nog lang niet aan de roem van onze Belgische chocolade kan tippen. In Brussel toch niet…
Een gedurfde campagne waar de klant niet te fier is om van zijn voetstuk te komen en een stapje achteruit doet om zich zo terug lokaal op de kaart te zetten.