Een blikje voor een like

De Pepsi Like Machine, een revolutionaire manier van samplen
 
Het is een herkenbaar scenario, je staat voor een volle blikjesautomaat met een lege portefeuille. Het reclamebureau TBWA bedacht een drankautomaat die je in ruil voor een like een lekker fris blikje voorschotelt. Pepsi België krijgt deze wereldprimeur en deelt haar lekkere cola’s vanaf nu met fans in ruil voor een Facebook like. De Pepsi Like Machine werd voorgesteld in België tijdens de concerten van Beyoncé in het Antwerpse sportpaleis en zal vanaf nu het land rondreizen.

Een Belgische wereldprimeur

De Pepsi Like Machine verwent niet alleen de dorstige voorbijganger, het is ook een revolutionaire manier van samplen. Gert Pauwels, Creative Director Online bij TBWA, over deze 2.0 aanpak: “Sampling wordt nog steeds gedaan zoals vijftig jaar geleden: promo boys en girls die je een flyer in de handen stoppen. De Pepsi Like Machine gaat een stap verder door meteen een relatie aan te gaan met het doelpubliek.

Dat er creatieve koppen rondlopen in België is al langer geweten. De Pepsi Like Machine is hier een mooi voorbeeld van.” vult Jan Verlinden, Marketing Director BeLux bij PepsiCo aan. “Voor het eerst is het mogelijk om met een Facebook like, in real-time, een blikje Pepsi te ‘draaien’. Een compleet nieuwe manier van samplen waarbij we informatie in ruil krijgen én meteen communicatie kunnen opstarten.”

Hoe werkt het?

Alles gebeurt wanneer je voor de automaat staat. Laat die portefeuille in je broekzak zitten en haal je smartphone boven. Surf naar “likepepsi.be” en log via Facebook connect in op je eigen account. ‘Like’ de Facebook-pagina van Pepsi en je hoeft alleen nog maar te beslissen of je zin hebt in een Pepsi Regular of een Pepsi Max, that’s it. Indien meerdere mensen tegelijkertijd proberen toegang te krijgen tot de automaat wordt er een virtuele wachtrij gevormd.

Lancering op concert Beyoncé

In 2013 ging Pepsi een wereldwijd partnership aan met Beyoncé. Samen bedachten ze de ‘Live for Now’ muziekcampagne waarbij fans worden aangemoedigd het NU te omhelzen. Er werden ook Limited Edition Beyoncé blikjes gelanceerd, geïnspireerd op de Pop Art stijl. The Mrs. Carter Show op 14 en 15 mei in het Antwerpse Sportpaleis was dus de ideale gelegenheid om de Pepsi Like Machine in avant-première aan de Belgische fans voor te stellen.

Contacteer ons
Over TBWA GROUP

TBWA\Belgium is and has been a top-3 ranked agency for the last decade, and operates with the strong belief that IDEAS CREATE GROWTH. To make this happen in real life for its local and international clients, TBWA Belgium has developed and is recognised for its world class brand building and strategic capabilities. TBWA\Belgium is the most integrated communications group in Belgium, bringing many different disciplines together under 1 roof, 1 P&L and 1 culture. These disciplines comprise of in-house strategic advice, advertising, CRM, media, digital, design, PR, social, event, content & complemented with all related production capabilities. All of this to answer the client’s challenges in a modern, collaborative and comprehensive way.

TBWA\Belgium is the Disruption® Company: the cultural engine for the 21st century business. Disruption® is at the core of TBWA’s strategic and creative development. It is a gateway to great work and unconventional behavior. Disruption is about dismantling the status quo to create opportunities and dramatic business results for our partners.

TBWA\Belgium was elected Agency of the Year 3 times in the last decade and digital Agency of the Year 5 times in the last 6 years. On creative awards, we see them as a great internal motivator and it helps us recruiting new talent. So yes, we’re always in the top 5 in our market. But more importantly, we clearly stand out as the most awarded Effie agency in Belgium. The Effie Awards honour the most significant achievement in marketing communications: ideas that work. And that’s what we’re all about!

www.tbwagroup.be


TBWA GROUP
165 Avenue de la Couronne/Kroonlaan - 1050 Brussels