McDonald’s® en TBWA maken reclame voor… euh… vuilbakken?!

McDonald’s® en TBWA maken reclame voor… euh… vuilbakken?!

Een opvallend zicht in het straatbeeld: prachtige beelden van vuilbakken met daarbij een opvallende naam als ware het een nieuw type hamburger… Geen Big Mac® deze keer, maar een Big Bak, een Bak Royal en een Bak Deluxe. Het is een campagne van McDonald’s® en TBWA tegen zwerfvuil. “We willen vuilbakken net zo populair maken als de burgers,” zegt Jeremie Goldwasser, Creative Director bij TBWA.

Zwerfvuil is slecht voor de planeet, en slecht voor het merk. Maar McDonald’s® is er wel van overtuigd dat ze samen met hun klanten stap voor stap aan de zwerfvuilproblematiek kunnen werken om samen beter te worden. “Als groot merk zijn we ons zeker bewust van onze verantwoordelijkheid en de impact die we hebben wat betreft de uitdaging van zwerfvuil op straat,” zegt Philipp Wachholz, CMO van McDonald’s® België. Hun ambitie? Deel zijn van de oplossing, niet van het probleem. “Maar daarvoor hebben we de hulp van onze klanten nodig. Pas als we samenwerken, zullen we slagen. Onze campagne is bedoeld om het bewustzijn voor en ook de aantrekkelijkheid van het gebruik van vuilnisbakken te vergroten. Met een typische McDonald's®-knipoog, natuurlijk.”

Van een knipoog gesproken… Deze verrassende campagne zet, jawel, vuilnisbakken in de spotlights, net alsof het hamburgers waren geweest. “Met dit idee als vertrekpunt, hebben we uiteraard Studio Wauters - de vaste foodfotograaf van McDonald’s® - ingeschakeld voor de fotografie”, voegt Jeremie Goldwasser toe. “Hun uitdaging? De vuilbakken er net zo aantrekkelijk en verleidelijk laten uitzien als de burgers. Ook voor copy en design hebben we de typische McDonald’s®-ingrediënten gebruikt, zoals spitsvondige namen en een aantrekkelijk design voor de Big Bak, de Bak Deluxe en de Bak Royal.”

Om het helemaal af te maken, krijgt de campagne ook een online luik, met een making-of-video die laat zien hoe alle truken uit de kast gehaald werden om de vuilbakken er zo goed te laten uitzien. Belichting, styling, retouching… Zelfs de baseline van het merk werd voor de gelegenheid aangepast naar “Propere straten, we’re lovin’ it.’ ​

De campagne loopt van 10 tem 24 mei, online, in de restaurants en op meer dan 1500 affiches in het hele land. Nu maar hopen dat ze net zo onmisbaar wordt als vuilnisbakken!

Story image
Story image
Story image
Story image
Story image
Story image
Persbericht TBWA_McDonald's_Litter campaign_Press release_NL.docx - 85 KB Credits TBWA_McDonaldslitter_campaigncredits.docx - 86 KB

 

 

 

 

Over TBWA\Belgium

TBWA is not an advertising agency nor a marketing consultant. As The Disruption® Company, it profoundly believes in the power of creativity as an engine for the growth of brands and businesses. It offers integrated services from business and marketing strategy to user-experiences, product innovation, iconic branding, smart media, corporate reputations, and impactful campaigns. All integrated in a full-service proposition across the entire marketing value chain.  

TBWA sees the world through the eyes of Disruption®, a proven collaborative business tool to create step-changing growth. The methodology has a proven track record of business, marketing and communication disruptions created and implemented together with TBWA’s clients. 

TBWA is a global agency, but its approach and entrepreneurship are deeply rooted in the local Belgian market. With over two decades of experience and steady management, TBWA has demonstrated steady growth, robust performance, and strong commitment to Belgian brands and businesses such as Telenet, Delhaize, McDonald’s, D’Ieteren, Lotus, Engie, ING, NMBS, Barco, VRT and counting.  

TBWA measures its success by the growth and success of its clients. Together TBWA and its clients have won 19 Effies over the past 10 years and was awarded Effie Beast (as most rewarded company since the launch of the awards) in 2019.    

The biggest force of TBWA Belgium is its 200 creative minds, with diverse talents and skills, including strategic business and marketing skills, creative craft disciplines and a 70-headed in-house multimedia production unit. All of them work together collaboratively and multidisciplinary to turn ideas into reality with and for clients.  

TBWA is part of the TBWAGroup, a local holding consisting of TBWA and its sister agencies De Vloer and DDB. TBWA Belgium is part of TBWA Worldwide and Omnicom.  

www.tbwa.be

 

 

TBWA\Belgium
Excelsiorlaan 75/77,
1930 Zaventem, Belgium