MINI geeft ademruimte aan Brussel

In het water aan de Brusselse Sint-Katelijnekerk ligt een bijzonder eiland dat opgetrokken is uit een nieuwe soort kamperfoelie en het mineraal olivijn. Het is een ontwerp van Pinkeye, deel uitmakend van Design September, voor MINI LIVING. De communicatie wordt mee begeleid door TBWA.

De MINI LIVING-filosofie van het stijlvolle Britse automerk onderzoekt hoe er creatief kan omgegaan worden met kleine stadsruimten, rekening houdend met een zo klein mogelijke impact op het milieu. Breathe is dit jaar het thema en het focust op het beperkte aantal betaalbare middelen die stadsbewoners kunnen gebruiken om de stad groen te houden. “De installatie laat zien wat er gebeurt wanneer we gebouwen niet enkel als een ruimte zien, maar ook als een actief onderdeel van de omgeving – een onderdeel dat een positieve rol speelt voor de omgeving en de mensen die in de buurt wonen,” licht Ewoud Van der Heyden van MINI toe.

 “We hebben gekozen voor makkelijke en goedkope materialen,’” aldus Ruud Belmans, creatief directeur van Pinkeye. “‘Bewust wonen’ mag geen synoniem zijn voor enkel dure ingrepen zoals zonneboilers, zonnepanelen, warmtepompen en noem maar op. In een stad zijn we met heel veel. En dat brengt met zich mee dat we allemaal samen met kleine, goedkope ingrepen alvast heel wat kunnen bereiken.”

In de potgrond van de kamperfoelie en rondom in het water zit olivijn. Een mineraal dat veel voorkomt en bekend staat voor de eigenschap om CO2 uit de lucht te halen. Je kan het makkelijk zelf toevoegen aan de aarde in je bloempotten of in je vijver thuis, als je er eentje zou hebben. Want in combinatie met water is de werking zelfs nog sterker. De hoeveelheid stenen rondom de installatie halen bijvoorbeeld jaarlijks 43,75 ton CO2 uit de lucht.

De speciaal gekweekte kamperfoelie is nieuwe soort die extra veel fijnstof én CO2 opvangt. Deze plant wordt ook wel eens een ‘greenjunk’ genoemd omdat ze – in tegenstelling tot echte junks – mooier en sterker wordt naarmate de slechtere luchtkwaliteit.

Meer ademruimte creëren, wil niet enkel zeggen dat we de stad schoner moeten maken, het betekent ook: tijd maken voor elkaar. De metropool is een krioelende verzameling van anonieme mensen die stuk voor stuk incognito levens leiden.

Met een tafel in het midden van een bruisend plein in de grootstad nodigt de installatie uit om te tafelen. Met vrienden, kennissen, collega’s of onbekenden. Er is ruimte genoeg en de ruimte is van iedereen.

 

MINI LIVING – Breathe is tot en met 24 september te bezoeken.

Voor meer info en de laatste updates kan je terecht op www.mini.be/living. 

Contacteer ons
Jasper Govaerts Account Manager
Jasper Govaerts Account Manager
Over TBWA\Belgium

TBWA is not an advertising agency nor a marketing consultant. As The Disruption® Company, it profoundly believes in the power of creativity as an engine for the growth of brands and businesses. It offers integrated services from business and marketing strategy to user-experiences, product innovation, iconic branding, smart media, corporate reputations, and impactful campaigns. All integrated in a full-service proposition across the entire marketing value chain.  

TBWA sees the world through the eyes of Disruption®, a proven collaborative business tool to create step-changing growth. The methodology has a proven track record of business, marketing and communication disruptions created and implemented together with TBWA’s clients. 

TBWA is a global agency, but its approach and entrepreneurship are deeply rooted in the local Belgian market. With over two decades of experience and steady management, TBWA has demonstrated steady growth, robust performance, and strong commitment to Belgian brands and businesses such as Telenet, Delhaize, McDonald’s, D’Ieteren, Lotus, Engie, ING, NMBS, Barco, VRT and counting.  

TBWA measures its success by the growth and success of its clients. Together TBWA and its clients have won 19 Effies over the past 10 years and was awarded Effie Beast (as most rewarded company since the launch of the awards) in 2019.    

The biggest force of TBWA Belgium is its 200 creative minds, with diverse talents and skills, including strategic business and marketing skills, creative craft disciplines and a 70-headed in-house multimedia production unit. All of them work together collaboratively and multidisciplinary to turn ideas into reality with and for clients.  

TBWA is part of the TBWAGroup, a local holding consisting of TBWA and its sister agencies De Vloer and DDB. TBWA Belgium is part of TBWA Worldwide and Omnicom.  

www.tbwa.be

 

 

TBWA\Belgium
Excelsiorlaan 75/77,
1930 Zaventem, Belgium