Nominatie Woord van het Jaar voor ‘hamsterhuren’, bedacht door TBWA

Kan één woord het antwoord zijn op een complexe opdracht? Dat is exact wat reclamebureau TBWA bewees. De vraag kwam van bouwpromotor Gilen Woonprojecten uit Sint-Truiden, die een nieuwe aankoopformule in de markt wou zetten. Het idee was simpel: je spaart je huur op en beslist pas achteraf of je het betaalde huurgeld gebruikt om je huis te kopen. Een mooi aanbod, maar hoe ga je dit uitleggen? Zeker omdat er al zoiets bestaat als ‘huurkopen’, dat heel wat minder soepel is.

Hiervoor klopte Gilen aan bij TBWA en zijn pr-afdeling, PRIDE. Vervolgens besloot het bureau een campagne te bouwen rond één nieuw, zelfbedacht woord: hamsterhuren. Zonder tv-spots en reclameborden. De nieuwe term deed zijn werk want door de massale persaandacht die volgde, werd het Woord van de Week bij de Taaltelefoon. En ondertussen is het zelfs genomineerd als Woord van het Jaar door Van Dale. Nu nog een vaste plek krijgen in het woordenboek, dat zou de ultieme bekroning zijn van een geslaagde lancering van dit woonproject.

Over TBWA GROUP

TBWA\Belgium is and has been a top-3 ranked agency for the last decade, and operates with the strong belief that IDEAS CREATE GROWTH. To make this happen in real life for its local and international clients, TBWA Belgium has developed and is recognised for its world class brand building and strategic capabilities. TBWA\Belgium is the most integrated communications group in Belgium, bringing many different disciplines together under 1 roof, 1 P&L and 1 culture. These disciplines comprise of in-house strategic advice, advertising, CRM, media, digital, design, PR, social, event, content & complemented with all related production capabilities. All of this to answer the client’s challenges in a modern, collaborative and comprehensive way.

TBWA\Belgium is the Disruption® Company: the cultural engine for the 21st century business. Disruption® is at the core of TBWA’s strategic and creative development. It is a gateway to great work and unconventional behavior. Disruption is about dismantling the status quo to create opportunities and dramatic business results for our partners.

TBWA\Belgium was elected Agency of the Year 3 times in the last decade and digital Agency of the Year 5 times in the last 6 years. On creative awards, we see them as a great internal motivator and it helps us recruiting new talent. So yes, we’re always in the top 5 in our market. But more importantly, we clearly stand out as the most awarded Effie agency in Belgium. The Effie Awards honour the most significant achievement in marketing communications: ideas that work. And that’s what we’re all about!

www.tbwagroup.be

TBWA GROUP
165 Avenue de la Couronne/Kroonlaan - 1050 Brussels