Notfairbnb.be: ‘boek’ een nacht op de slaapplaats van een dakloze

#notfairbnb

Solidarité Grands Froids, een vzw die hulp verstrekt aan daklozen, lanceerde vandaag een online platform dat “Notfairbnb” gedoopt werd, een behoorlijk confronterende website – om het zacht uit te drukken. Op het eerste zicht lijkt het een typische verhuursite voor bed & breakfasts, maar het platform bestaat enkel uit locaties op straat waar daklozen overnachten. Bij elk van die schamele slaapplaatsen staat een cynische beschrijving van de locatie en een prijskaartje per nacht. Door deze locatie dan te ‘boeken’, doneer je de aangegeven prijs aan Solidarité Grands Froids.

Notfairbnb, een verrassende verhuursite met een serieuze ondertoon

Op de website van Notfairbnb worden mensen op een verrassende manier geconfronteerd met de daklozenproblematiek en kunnen ze meteen een financiële bijdrage leveren aan de vzw die zich hiervoor inzet. Cynthia, voorzitster van Solidarité Grands Froids, legt uit: “Het probleem is duidelijk: we hebben nood aan meer middelen. Maar we blijven hoopvol, zeker in deze koude dagen hopen we op de hulp en de warmte van de medemensen die het goed hebben. Vandaar ons platform Notfairbnb: we willen de mensen er even mee confronteren dat ze misschien wel één nachtje op een luxe slaapplaats kunnen overslaan om in de plaats iemand die voor zijn slaapplaats niet eens een dak heeft te helpen.”.

Het koude weer brengt het slechte nieuws

In 2015 werden in Brussel 5.450 daklozen - waarvan 671 kinderen - geholpen door Samusocial. De omvang van het probleem wordt elk jaar pas duidelijk wanneer het kouder wordt. Cynthia verklaart: “Onze collega’s van Samusocial, de stedelijke voorziening die sociale noodhulp biedt aan de daklozen, hebben bovenop hun gewoonlijke opvangcentra nu ook de winteropvangcentra geopend op 14 november 2016. Het is pas in deze periode dat we merken hoe het aantal daklozen jaar na jaar blijft stijgen en spijtig genoeg blijven ook kinderen niet gespaard.”. Wie daarenboven denkt dat enkel Brussel een probleemzone is, zit er ook stevig naast: over heel België tellen we meer dan 50.000 daklozen. Daarom trekt Solidarité Grands Froids aan de alarmbel, maar ze blijven niet bij de pakken zitten.

De pijn verzachten, maar ook een meer permanente oplossing bieden

Samen met verschillende partners, waaronder Samusocial, probeert vzw Solidarité Grands Froids de situatie van de daklozen in de straten van Brussel iets draaglijker te maken. Het hele jaar door organiseert Solidarité Grands Froids inzamelacties met de hulp van meer dan vijftig vrijwilligers, waarna die kledij – en ander materiaal – uitgedeeld worden via de opvangcentra van Samusocial (ongeveer 50 ton per jaar!). Daarnaast helpt Solidarité Grands Froids ieder jaar ook dakloze kinderen bij de start van het nieuwe schooljaar en zorgt ze ervoor dat alle kinderen in de opvangcentra van Samusocial een bezoekje kunnen verwachten van sinterklaas en de kerstman. Samusocial zorgt ook voor psychosociale begeleiding en probeert telkens met de daklozen naar structurele oplossingen te zoeken, om zo écht een dak te kunnen bieden aan zij die nu op straat leven.

Vanaf vandaag kan je de locaties van Notfairbnb ‘boeken’, al vanaf een bedrag van 5€ op Notfairbnb.be.

Meer informatie over Solidarité Grands Froid en hun initiatieven vind je op solidaritegrandfroid.be.

PB-NotfairBnB.pdf

PDF - 58 Kb

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over TBWA\Belgium

TBWA is not an advertising agency nor a marketing consultant. As The Disruption® Company, it profoundly believes in the power of creativity as an engine for the growth of brands and businesses. It offers integrated services from business and marketing strategy to user-experiences, product innovation, iconic branding, smart media, corporate reputations, and impactful campaigns. All integrated in a full-service proposition across the entire marketing value chain.  

TBWA sees the world through the eyes of Disruption®, a proven collaborative business tool to create step-changing growth. The methodology has a proven track record of business, marketing and communication disruptions created and implemented together with TBWA’s clients. 

TBWA is a global agency, but its approach and entrepreneurship are deeply rooted in the local Belgian market. With over two decades of experience and steady management, TBWA has demonstrated steady growth, robust performance, and strong commitment to Belgian brands and businesses such as Telenet, Delhaize, McDonald’s, D’Ieteren, Lotus, Engie, ING, NMBS, Barco, VRT and counting.  

TBWA measures its success by the growth and success of its clients. Together TBWA and its clients have won 19 Effies over the past 10 years and was awarded Effie Beast (as most rewarded company since the launch of the awards) in 2019.    

The biggest force of TBWA Belgium is its 200 creative minds, with diverse talents and skills, including strategic business and marketing skills, creative craft disciplines and a 70-headed in-house multimedia production unit. All of them work together collaboratively and multidisciplinary to turn ideas into reality with and for clients.  

TBWA is part of the TBWAGroup, a local holding consisting of TBWA and its sister agencies De Vloer and DDB. TBWA Belgium is part of TBWA Worldwide and Omnicom.  

www.tbwa.be

 

 

Neem contact op met