Ozark Henry en TBWA geven 2 verongelukte jongeren opnieuw een stem

In het nieuwe nummer van Ozark Henry “21 grams short” horen we de stemmen van 2 verongelukte jongeren. Het blijkt de start te zijn van de verrassende nieuwe campagne die TBWA creëerde voor het BIVV, om jongeren op een pakkende manier aan te spreken.

Jaarlijks sterven er 128 jongeren op onze wegen. De meeste van deze ongelukken zijn te wijten aan te snel rijden, oververmoeidheid of rijden onder invloed van alcohol of drugs. De juiste manier vinden om jongeren hierover aan te spreken is niet eenvoudig. Hen met het vingertje wijzen heeft zelden het gewenste effect, en op overheidscampagnes zitten ze niet te wachten. Maar ook al komt wijsheid met de jaren, hun hart zit wel al op de juiste plek. Geen rationele aanpak dus deze keer, maar een emotionele.

TBWA vroeg aan Ozark Henry om een pakkend lied te schrijven over het verlies na een ongeval. Een song die iedereen raakt en die doet nadenken over wat het verlies van een geliefde, een vriend, een broer aanricht in diens omgeving. Het lied ’21 Grams Short’  werd gereleaset op alle nationale zenders zonder enige referentie naar het BIVV. De aangrijpende clip die erbij hoort werd gedraaid door Guy Goossens, regisseur van o.a. Matroesjka’s en Frits&Freddy.

Twee weken later volgt dan het tweede deel van de campagne. Op een persconferentie  van het BIVV wordt de hele campagne uit de doeken gedaan. De single van Ozark Henry is het begin van een nieuwe sensibiliseringscampagne. De stemmen en beelden die aan bod komen in de song en de clip zijn die van Kevin en Maxime, 2 jongeren die echt omgekomen zijn in de wagen. Ozark Henry haalde zijn inspiratie voor het lied uit gesprekken met familie en vrienden van de Waalse Maxime en de Vlaamse Kevin. En het is net omdat dit nummer een echt verhaal is van echte emoties, dat het veel meer naar de keel grijpt dan een vingerwijzende affiche langs de weg of een anoniem bericht in de krant. Niemand bereikt jongeren beter dan hun leeftijdsgenoten, en muziek raakt je emotioneel, wat zoveel krachtiger is.

Wie wil, vindt meer informatie over de verhalen van Maxime en Kevin op het online platform goforzero.be. Naast de making-of van de song, de videoclip, de getuigenissen over het verlies van Maxime en Kevin, vind je er ook verschillende tips en tools die je zelf kunnen helpen om ongevallen te voorkomen. Want dat is nog steeds het uiteindelijke doel van Go For Zero: samen van 128 jonge slachtoffers per jaar naar 0.

Persbericht-BIVV.docx

DOCX - 191 Kb

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over TBWA\Belgium

TBWA is not an advertising agency nor a marketing consultant. As The Disruption® Company, it profoundly believes in the power of creativity as an engine for the growth of brands and businesses. It offers integrated services from business and marketing strategy to user-experiences, product innovation, iconic branding, smart media, corporate reputations, and impactful campaigns. All integrated in a full-service proposition across the entire marketing value chain.  

TBWA sees the world through the eyes of Disruption®, a proven collaborative business tool to create step-changing growth. The methodology has a proven track record of business, marketing and communication disruptions created and implemented together with TBWA’s clients. 

TBWA is a global agency, but its approach and entrepreneurship are deeply rooted in the local Belgian market. With over two decades of experience and steady management, TBWA has demonstrated steady growth, robust performance, and strong commitment to Belgian brands and businesses such as Telenet, Delhaize, McDonald’s, D’Ieteren, Lotus, Engie, ING, NMBS, Barco, VRT and counting.  

TBWA measures its success by the growth and success of its clients. Together TBWA and its clients have won 19 Effies over the past 10 years and was awarded Effie Beast (as most rewarded company since the launch of the awards) in 2019.    

The biggest force of TBWA Belgium is its 200 creative minds, with diverse talents and skills, including strategic business and marketing skills, creative craft disciplines and a 70-headed in-house multimedia production unit. All of them work together collaboratively and multidisciplinary to turn ideas into reality with and for clients.  

TBWA is part of the TBWAGroup, a local holding consisting of TBWA and its sister agencies De Vloer and DDB. TBWA Belgium is part of TBWA Worldwide and Omnicom.  

www.tbwa.be

 

 

Contact