Waarom denken kinderen spontaan aan blank bij huidskleur?

Racismevrije potloden moeten diversiteit in onderwijs stimuleren

Scholen zien er steeds kleurrijker uit. En toch: als je aan leerlingen vraagt een tekening te kleuren in huidskleur, neemt bijna elk kind – ongeacht zijn afkomst – doorgaans hetzelfde kleurpotlood: lichtroze. Daarom lanceert het onderwijsnetwerk ‘Samen Onderwijs Maken’ (SOM), een racismevrije kleurpotlodenset (1) (‘the Skin Color Collection’). In het kader van ‘Leuven zonder racisme’ wil SOM hiermee het onderwijs aanmoedigen om diversiteit als troef in te zetten. Op 21 maart, de Internationale dag tegen Racisme en Discriminatie, komen Leuvense scholieren van de eerste graad samen op het Hooverplein in Leuven om deze actie te ondersteunen.

Racismevrije potlodenset

Uit een experiment van het Leuvense onderwijsnetwerk SOM blijkt dat heel wat kinderen, ongeacht hun afkomst, steeds ‘lichtroze’ als standaard huidskleur aanzien. Daarom ontwikkelde het Leuvense onderwijsnetwerk een racismevrije kleurpotlodenset met niet één, maar zeven huidskleuren.

“Onze maatschappij wordt alsmaar diverser, maar toch slagen we er niet altijd in om die superdiversiteit te zien. Dat is helemaal niet logisch, want huidskleur is meer dan één kleur.  De kleurpotlodenset is een creatieve oplossing die op een luchtige manier het diversiteitsgesprek op school aanwakkert”
Lore Baeyens, coördinator van het Leuvense onderwijsnetwerk SOM

Internationale dag tegen Racisme

Leuvense leerlingen van verschillende afkomst komen op  de Internationale dag tegen Racisme op het Hooverplein samen om gigantische kleurplaten met mensen van over de hele wereld in te kleuren. Voortaan leren kinderen dat je huidskleur kan kleuren in meerdere tinten, van een lichte tot een donkere huidskleur.

“Omgaan met diversiteit is een uitdaging als we van gelijke kansen ons hoogste doel willen maken. De verwachtingen in het onderwijs ten aanzien van kinderen met verschillende achtergronden zijn immers vaak uiteenlopend en hebben een impact op schoolprestaties van leerlingen. Tijd dus om te werken aan bewustwording en los te komen van veronderstellingen. Dat is exact wat we met de kleurpotlodenactie doen: mensen laten ervaren dat huidskleur niet alleen lichtroze is. Sterker nog, we tonen dat een tekening met meer kleuren mooier is”
Lalynn Wadera, schepen van onderwijs en diversiteit

Op weg naar een racismevrij Leuven

“De racismevrije potloden zijn voor ons slechts een eerste stap. We willen in de toekomst zoveel mogelijk Leuvense scholieren mobiliseren om zich te engageren als ambassadeur voor hun school zonder racisme en om zo te tonen hoe diversiteit een kracht is.”
Lore Baeyens

De stad Leuven ondernam al eerder stappen naar een racismevrije toekomst. Zo ondertekende de stad vorig jaar, op deze Internationale dag tegen Racisme en Discriminatie, het charter van de Europese Coalitie van Steden tegen Racisme (ECCAR). Een Europees stedennetwerk dat racisme tegengaat op lokaal niveau. Tweehonderd partners engageerden zich toen voor een ‘Leuven Zonder Racisme’.

De racismevrije kleurpotlodenset zal ook online beschikbaar zijn voor alle andere kinderen op de website van SOM van 21 maart t.e.m. 21 april voor een prijs van € 2,4.

Voor meer informatie of een interview met Lore Baeyens, coördinator van het Leuvense onderwijsnetwerk SOM of Lalynn Wadera, schepen van onderwijs en diversiteit, gelieve contact op te nemen met onderstaand perscontact.

PROGRAMMA 21 MAART – HOOVERPLEIN LEUVEN

  • 10u: leerlingen uit het Leuvense basisonderwijs verzamelen op het Hooverplein 
  • 10u30: leerlingen kleuren grote kleurplaten met set racismevrije kleurpotloden
  • 10u45: uitleiding en kader door schepen van onderwijs en diversiteit Lalynn Wadera

 

(1) Kleurpotlodenset bestaande uit 7 tinten huidskleur, ontwikkeld door SOM i.s.m. communicatiepartner TBWA.

Contacteer ons
Over TBWA\Belgium

TBWA is not an advertising agency nor a marketing consultant. As The Disruption® Company, it profoundly believes in the power of creativity as an engine for the growth of brands and businesses. It offers integrated services from business and marketing strategy to user-experiences, product innovation, iconic branding, smart media, corporate reputations, and impactful campaigns. All integrated in a full-service proposition across the entire marketing value chain.  

TBWA sees the world through the eyes of Disruption®, a proven collaborative business tool to create step-changing growth. The methodology has a proven track record of business, marketing and communication disruptions created and implemented together with TBWA’s clients. 

TBWA is a global agency, but its approach and entrepreneurship are deeply rooted in the local Belgian market. With over two decades of experience and steady management, TBWA has demonstrated steady growth, robust performance, and strong commitment to Belgian brands and businesses such as Telenet, Delhaize, McDonald’s, D’Ieteren, Lotus, Engie, ING, NMBS, Barco, VRT and counting.  

TBWA measures its success by the growth and success of its clients. Together TBWA and its clients have won 19 Effies over the past 10 years and was awarded Effie Beast (as most rewarded company since the launch of the awards) in 2019.    

The biggest force of TBWA Belgium is its 200 creative minds, with diverse talents and skills, including strategic business and marketing skills, creative craft disciplines and a 70-headed in-house multimedia production unit. All of them work together collaboratively and multidisciplinary to turn ideas into reality with and for clients.  

TBWA is part of the TBWAGroup, a local holding consisting of TBWA and its sister agencies De Vloer and DDB. TBWA Belgium is part of TBWA Worldwide and Omnicom.  

www.tbwa.be

 

 

TBWA\Belgium
Excelsiorlaan 75/77,
1930 Zaventem, Belgium