TBWA en McDonald’s WK-enquête: voor welke landen supporteren de Belgen?
11 juni 2014
McDonald’s is wereldwijd sponsor van de FIFA World Cup, en in België vertaalt zich dat in de McDo fanvote: een nationale supportersenquête die elke dag polst naar de voorkeur van de Belgen. Want het wereldkampioenschap voetbal trekt met z’n aparte sfeer én met de Belgische deelname een heel ruim publiek. En of het nu Chili-Australië is, of Italië-Costa Rica, als voetbalfan heb je altijd wel een favoriet. Daarom zoekt McDonald’s dit WK elke dag uit voor wie het voetbalhart van de Belgen klopt. Op voorwaarde dat onze nationale ploeg die avond niet speelt uiteraard, want dán is het vanzelfsprekend.
Olivier van den Bossche, Marketing Directeur bij McDonald’s België: “Met McDo Fanvote maken we een wereldwijde sponsordeal relevant voor de Belgische voetbalfan. Uiteraard zijn er ook in onze restaurants (tijdelijke) nieuwigheden te ontdekken zoals de Grand Big Mac of de FanBox (20 Nuggets om te delen) maar dit WK leek ons ideaal om op een inclusieve manier te peilen naar de passie en emoties die bij alle Belgen loskomen.”
McDofanvote.be
McDonald’s vraagt de Belgen een maand lang voor wie ze die avond supporteren via verschillende kanalen. Een WK-supporter verschijnt in televisiespots, online banners en kranten, en roept je telkens op om te stemmen voor je favoriete ploeg. De resultaten worden gepubliceerd in de Rio-krant van Het Nieuwsblad, in La Dernière Heure, en op McDofanvote.be.
“Random acts of kindness”
Tijdens de wereldbeker zal McDonald’s ook verschillende keren speciale “random acts of kindness” toekennen. Is een bepaalde ploeg bijzonder onfortuinlijk? Krijgen ze onterecht een penalty tegen in de laatste minuut, of verliezen ze met harde 5-0 cijfers? Om de supporters die voor die ploeg stemden te troosten, trakteert McDonald’s.