TBWA en Tom Boonen in het wiel van de postbode voor bpost
18 november 2019
TBWA kreeg van bpost de opdracht om in een nieuwe imagospot de eigen bpost mensen in het voetlicht te laten treden. Het resultaat is een ode aan de postbode, en bij uitbreiding aan alle medewerkers van bpost. Met Tom Boonen als gangmaker.
De spot is namelijk een allegorie vol referenties aan dat ander buitenberoep dat je net als de postbode ook elke dag in het straatbeeld ziet. De wielrenner. In een reeks poëtische beelden zien we een peloton postbodes in de vroege ochtend aan hun dagelijkse ronde beginnen. Ze gedragen zich als wielrenners: ze waaieren breed uit, en nemen een rotonde zoals je die herkent van de helikopterbeelden van de koers.
Ondertussen hoor je buiten beeld Tom Boonen vertellen over zijn vroeger vak. In zijn eigen woorden, en met zijn typische Kempische klankkleur. Het zorgt voor pure magie, want twee werelden komen plots samen. De dagelijkse ronde van de postbode en de dagelijkse trainingsronde van de coureur.
Zo brengt de ene kampioen een ode aan die andere. De postbode. Kampioen van de Ronde van ons Allemaal.
De spot werd voorafgegaan met een interne communicatiecampagne. Elke medewerker van bpost kreeg zelf post van Tom Boonen. In een persoonlijke brief vertelt hij hoe de postbode een rol gespeeld heeft in zijn carrière, en verklaart hij zijn motivering om mee te werken aan de film. De brief werd vergezeld met een uitnodiging voor de avant-première van de spot.