TBWA opent nieuw kantoorgebouw op vooravond van versoepeling verplicht telewerk

‘In tijden waarin telewerk de norm lijkt kiest TBWA resoluut voor ‘office first’’

Zaventem – Enkele weken voor de grote 1 juli-versoepeling voor kantoorwerkend België, opent TBWA haar nieuw kantoor te Zaventem. Uitgezonderd van enkele collega’s met een essentiële functie, was jammer genoeg niemand uitgenodigd op de housewarming van het grootste merk- en communicatiebureau van België. Verplicht telewerk strooide immers roet in het eten. Het kantoor blijft de weken na opening dan ook zo goed als leeg. Toch zijn Managing Director Nicolas De Bauw en Director of People Sophie Steyaert opgetogen over dit belangrijke moment. Zij kijken vol verwachting uit naar 1 juli, de dag waarop medewerkers terug voorzichtig naar kantoor mogen komen. Het investeren in een nieuw, fysiek gebouw, en dit in tijden waarin telewerk de norm lijkt te worden, is voor hen een zeer bewuste keuze. Het afgelopen Covid-jaar heeft die keuze alleen maar bevestigd. TBWA zwemt hiermee tegen de stroom in. Ook de manier waarop TBWA de kantoren heeft ingericht breekt met bestaande conventies. In tijden van telewerk zijn fysieke kantoren belangrijker dan ooit. Alles staat dan ook in teken van menselijke connectiviteit en samenwerking.

De connectiviteitsparadox

We zijn nog nooit zo geconnecteerd geweest als vandaag. Het afgelopen jaar staat voor online hyperconnectiviteit. Gelukkig maar. Het heeft ervoor gezorgd dat TBWA zonder grote kleerscheuren uit de crisis zal geraken. Toch is de nood aan échte verbinding groot, want we merken dat die digitale connectiviteit vandaag vooral focust op het functionele, terwijl de TBWA-cultuur van samenwerken op veel meer gebaseerd is dan enkel dat. Zo merkt TBWA bijvoorbeeld dat virtueel creëren weegt op het creatieve proces. Online creatief denken is zelden een goed alternatief voor de magie die je krijgt wanneer mensen fysiek met elkaar in een creatief proces stappen. Maar er is meer. TBWA gelooft dat een succesvolle toekomst van het bedrijf 1-op-1 samenhangt met goed samenwerkende medewerkers. En daarvoor is fysiek samenwerken cruciaal.

Samenwerken cruciaal voor nieuw businessmodel

Twee jaar geleden werd bij TBWA volmondig gekozen voor een nieuw businessmodel waarbij het agentschap verder wil inzetten op het uitbouwen van haar business strategische relatie met haar klanten. Zo wil het verder inzetten in een gediversifieerd aanbod aan diensten dat verder reikt dan ‘klassieke’ reclame. Het doel was simpel: een groot aantal nieuwe expertises integreren in het aanbod. ‘Een grote, maar vooral diverse groep aan top-experten aan boord halen is één ding, maar vervolgens een mooi samenwerkend geheel boetseren, dat was een ander paar mouwen.’ aldus Nicolas De Bauw, Managing Director bij TBWA. ‘Na 2 jaar zorgvuldig zoeken en proberen trappen we met de symbolische opening van ons nieuw kantoor dan ook vooral onze nieuwe samenwerkingsfilosofie af met als doel onze grote en diverse groep medewerkers -elk met hun eigen expertises, verwachtingen en noden- vlot met elkaar doen samenwerken. Bij TBWA geloven we dat fysiek kunnen samenwerken in een fysiek kantoor, hier een cruciale rol in moet spelen.”

‘Office first’

Van zodra de Corona-context het toelaat kiest TBWA dan ook resoluut voor een office-first policy in haar nieuw kantoor te Zaventem. Sophie Steyaert, Director of People bij TBWA: ‘Het fundament van een creatief agentschap is échte, emotionele connectie tussen medewerkers. Het is niet alleen het basisrecept voor ons werk en onze manier van werken. Het is bovenal cruciaal voor onze company culture. Uiteraard leerde deze periode ons ook hoe om te gaan met afstandswerk, maar dit blijkt (en blijft) ondergeschikt voor ons. Wij zien het hybride werken eerder als een extra voordeel om autonoom je werkagenda beter te kunnen regelen en dit te rijmen met die extra flexibiliteit die heel handig is om werk- en privéleven mooi op elkaar te kunnen afstemmen.’

Kantoordisruptie

Het nieuwe kantoor van TBWA werd ingericht met als doel mensen zo goed mogelijk met elkaar laten samenwerken wanneer zij fysiek op kantoor zijn. Meer dan ooit start dit met informele contactmomenten:  in de sportzaal, tijdens yogalessen, al lunchend op het zonneterras, tijdens het gamen of bij een door de barrista vers gemaakte koffie in de co-working space. Daarnaast werd er voluit ingezet op ‘project rooms’. Een tiental grote en kleinere co-creatie ruimtes waar de multidisciplinaire teams kunnen samenkomen voor de volledige duur van een project om de aanbevelingen en uitrol plannen voor de klanten tot in de puntjes uit te werken. De ruimtes zijn modulair en dienen zowel om in te werken als in te vergaderen. Ook zijn ze uitgerust met hybrid-meeting technologie om niet alleen goed te kunnen samenwerken met de mensen die fysiek samenzitten in de ruimte, maar om er meteen ook de collega's die van thuis werken mee in te kunnen betrekken.

Het nieuwe kantoor is veel meer dan een werkplek. ‘We benoemen het als de connector die onze mensen samenbrengt, een tool vormt in ons proces van samenwerken, ondersteunend is in de verschillende werknoden alsook kan zorgen voor de nodige ontspanning en toffe momenten naast de job. En dit vertaalt zich dan ook in een gloednieuwe aanpak van de ruimte, waarin we onze mensen vanaf 1 juli voorzichtig mee laten kennis maken.’, aldus Sophie Steyaert.

Over TBWA

TBWA telt vandaag 250 medewerkers en is het merk- en communicatiebureau van bedrijven als Telenet, Delhaize, McDonalds, KBC, Nationale Loterij, Lotus Bakeries, Nissan, NMBS, Touring, Cécémel, ENGIE en Playstation.

Ontwerpteam: Filip Claes & Aces of Space

Projectleiding: Lieve Kuypers