Telenet en fotograaf Jef Boes maken lockdown portretten van Brusselaars via webcam

Brussel ligt er desolaat bij. Verlaten, maar niet verslagen. Want achter tal van imposante gevels probeert de Brusselaar intussen creatief om te gaan met de sociale beperkingen van de quarantaine. Hoe moeilijk de stad het ook heeft, haar inwoners zijn meer verbonden dan ooit. Daarom capteerden Telenet en TBWA – samen met fotograaf Jef Boes – een reeks online portretten van Brusselaars via de webcam. De schoonheid van de mens in moeilijke tijden.

Brussel, de stad van passie en cultuur, beleeft bijzondere momenten. Straten zijn leeg, winkels gesloten, cafés muisstil. Een atypisch zicht voor een atypische stad. Brussel leeft van de bedrijvigheid, maar vandaag wordt er vooral onwetend afgewacht op wat komt. En toch is er ook heel wat verbondenheid. Hoe ver de Brusselaar ook van mekaar gescheiden is, achter de gevels klinkt vaak dezelfde vraag: "En bij u, ça va ket?”. Telenet wou die verbondenheid vastleggen in een pakkende fotoreeks en ging daarom aankloppen bij Jef Boes, gerenommeerd fotograaf bij Initials LA.

Brusselse solidariteit

Door deze coronatijden ging Jef al aan het experimenteren met Facetime en Skype. Telenet zag in Jef de geschikte fotograaf om de Brusselse verbondenheid te capteren. “Deze situatie heeft voor mij iets merkwaardigs”, vertelt hij. “Wonderlijk genoeg voelde ik tijdens de portretten heel wat solidariteit bij de Brusselaar, terwijl je dat in normale omstandigheden minder opmerkt. Dat gevoel wou ik delen, in de hoop dat mensen zich hierdoor minder eenzaam gaan voelen.”

Licht

De lockdown portretten zijn ook qua productie vrij uniek. Casting, PPM, shoot en post productie gebeurden allemaal van thuis uit. Samen met Initials LA, ging TBWABelgium op zoek naar zes echte Brusselse verhalen. Stuk voor stuk authentiek en weerspiegelend voor de maatschappij in quarantaine. “De portretten gebeuren via een videocall”, gaat Jef verder. “Ik ging steeds samen met mijn gesprekspartner op zoek naar een mooie lichtinval en een goede plaats in huis. Vaak nam ik een foto als de zon opkwam of onderging. Als fotograaf ben ik ook getraind om naar lijnen te kijken, en mensen daarin te plaatsen. Het gaat erom goede richtlijnen door te geven aan mijn modellen. De shoot gebeurde heel spontaan. Ik liet hen zoveel mogelijk zichzelf zijn. Het eerste portret dat ik nam, was dat van Fred Jannin. Een heel bijzonder man. Ik voelde meteen een klik.”

Dansaert

Naast de komiek Fred Jannin werden ook de eigenaars, Nathalie en Jean-Louis Hennart, van de iconische bar L’Archiduc geportreteerd. Zij krijgen een bemoedigend plaatsje op een immense affiche rechtover hun zaak in Dansaert. De andere portretten - Brusselaars uit verschillende gemeenschappen en wijken, met elk hun eigen verhaal - zoals Dounia Farid, Hicham Farid, Nadir Farid, Valerie De Ketelaere, de familie Bevernage en Benoît De Bruyn (NewTree) worden ingezet in print en online.

De campagne wordt ook ondersteund door radio, mini-docu’s en een making of. Telenet geeft ook nog enkele lockdown portretten weg aan haar klanten. Daarnaast biedt Telenet ook inspirerende tips, tricks en creatieve oplossingen om deze periode door te komen op www.telenetsamenerdoor.be

Contacteer ons
Ellen Van Praet TBWA\Belgium
Ellen Van Praet TBWA\Belgium
Over TBWA GROUP

TBWA\ is and has been a top-3 ranked agency for the last decade and operates with the strong belief that IDEAS CREATE GROWTH. To make this happen in real life for its local and international clients, TBWA\ has developed and is recognised for its world class brand building and strategic capabilities. TBWA\ is the most integrated communications group in Belgium, bringing many different disciplines together under 1 roof, 1 P&L and 1 culture. These disciplines comprise of in-house strategic advice, advertising, CX design, CRM, media, digital, brand design, public and brand relations, social, event, content & complemented with all related production capabilities. All of this to answer our client’s challenges in a modern, collaborative and comprehensive way.

TBWA\ is the Disruption® Company: the cultural engine for the 21st century business. Disruption® is at the core of TBWA’s strategic and creative development. It is a gateway to great work and unconventional behavior. Disruption is about dismantling the status quo to create opportunities and dramatic business results for our partners.

TBWA\ was elected Agency of the Year 3 times in the last decade and digital Agency of the Year 5 times in the last 6 years. On creative awards, we see them as a great internal motivator and it helps us recruiting new talent. So yes, we’re always in the top 5 in our market. But more importantly, we clearly stand out as the most awarded Effie agency in Belgium. The Effie Awards honour the most significant achievement in marketing communications: ideas that work. And that’s what we’re all about!

www.tbwa.be


TBWA GROUP
165 Avenue de la Couronne/Kroonlaan - 1050 Brussels