Telenet en fotograaf Jef Boes maken lockdown portretten van Brusselaars via webcam

Brussel ligt er desolaat bij. Verlaten, maar niet verslagen. Want achter tal van imposante gevels probeert de Brusselaar intussen creatief om te gaan met de sociale beperkingen van de quarantaine. Hoe moeilijk de stad het ook heeft, haar inwoners zijn meer verbonden dan ooit. Daarom capteerden Telenet en TBWA – samen met fotograaf Jef Boes – een reeks online portretten van Brusselaars via de webcam. De schoonheid van de mens in moeilijke tijden.

Brussel, de stad van passie en cultuur, beleeft bijzondere momenten. Straten zijn leeg, winkels gesloten, cafés muisstil. Een atypisch zicht voor een atypische stad. Brussel leeft van de bedrijvigheid, maar vandaag wordt er vooral onwetend afgewacht op wat komt. En toch is er ook heel wat verbondenheid. Hoe ver de Brusselaar ook van mekaar gescheiden is, achter de gevels klinkt vaak dezelfde vraag: "En bij u, ça va ket?”. Telenet wou die verbondenheid vastleggen in een pakkende fotoreeks en ging daarom aankloppen bij Jef Boes, gerenommeerd fotograaf bij Initials LA.

Brusselse solidariteit

Door deze coronatijden ging Jef al aan het experimenteren met Facetime en Skype. Telenet zag in Jef de geschikte fotograaf om de Brusselse verbondenheid te capteren. “Deze situatie heeft voor mij iets merkwaardigs”, vertelt hij. “Wonderlijk genoeg voelde ik tijdens de portretten heel wat solidariteit bij de Brusselaar, terwijl je dat in normale omstandigheden minder opmerkt. Dat gevoel wou ik delen, in de hoop dat mensen zich hierdoor minder eenzaam gaan voelen.”

Licht

De lockdown portretten zijn ook qua productie vrij uniek. Casting, PPM, shoot en post productie gebeurden allemaal van thuis uit. Samen met Initials LA, ging TBWABelgium op zoek naar zes echte Brusselse verhalen. Stuk voor stuk authentiek en weerspiegelend voor de maatschappij in quarantaine. “De portretten gebeuren via een videocall”, gaat Jef verder. “Ik ging steeds samen met mijn gesprekspartner op zoek naar een mooie lichtinval en een goede plaats in huis. Vaak nam ik een foto als de zon opkwam of onderging. Als fotograaf ben ik ook getraind om naar lijnen te kijken, en mensen daarin te plaatsen. Het gaat erom goede richtlijnen door te geven aan mijn modellen. De shoot gebeurde heel spontaan. Ik liet hen zoveel mogelijk zichzelf zijn. Het eerste portret dat ik nam, was dat van Fred Jannin. Een heel bijzonder man. Ik voelde meteen een klik.”

Dansaert

Naast de komiek Fred Jannin werden ook de eigenaars, Nathalie en Jean-Louis Hennart, van de iconische bar L’Archiduc geportreteerd. Zij krijgen een bemoedigend plaatsje op een immense affiche rechtover hun zaak in Dansaert. De andere portretten - Brusselaars uit verschillende gemeenschappen en wijken, met elk hun eigen verhaal - zoals Dounia Farid, Hicham Farid, Nadir Farid, Valerie De Ketelaere, de familie Bevernage en Benoît De Bruyn (NewTree) worden ingezet in print en online.

De campagne wordt ook ondersteund door radio, mini-docu’s en een making of. Telenet geeft ook nog enkele lockdown portretten weg aan haar klanten. Daarnaast biedt Telenet ook inspirerende tips, tricks en creatieve oplossingen om deze periode door te komen op www.telenetsamenerdoor.be

Radiospot - Brussels by Webcam

MP3 - 1.1 Mb

Persbericht

DOCX - 27 Kb

Credits

DOCX - 77 Kb

Ellen Van Praet

TBWA\Belgium

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over TBWA\Belgium

TBWA is not an advertising agency nor a marketing consultant. As The Disruption® Company, it profoundly believes in the power of creativity as an engine for the growth of brands and businesses. It offers integrated services from business and marketing strategy to user-experiences, product innovation, iconic branding, smart media, corporate reputations, and impactful campaigns. All integrated in a full-service proposition across the entire marketing value chain.  

TBWA sees the world through the eyes of Disruption®, a proven collaborative business tool to create step-changing growth. The methodology has a proven track record of business, marketing and communication disruptions created and implemented together with TBWA’s clients. 

TBWA is a global agency, but its approach and entrepreneurship are deeply rooted in the local Belgian market. With over two decades of experience and steady management, TBWA has demonstrated steady growth, robust performance, and strong commitment to Belgian brands and businesses such as Telenet, Delhaize, McDonald’s, D’Ieteren, Lotus, Engie, ING, NMBS, Barco, VRT and counting.  

TBWA measures its success by the growth and success of its clients. Together TBWA and its clients have won 19 Effies over the past 10 years and was awarded Effie Beast (as most rewarded company since the launch of the awards) in 2019.    

The biggest force of TBWA Belgium is its 200 creative minds, with diverse talents and skills, including strategic business and marketing skills, creative craft disciplines and a 70-headed in-house multimedia production unit. All of them work together collaboratively and multidisciplinary to turn ideas into reality with and for clients.  

TBWA is part of the TBWAGroup, a local holding consisting of TBWA and its sister agencies De Vloer and DDB. TBWA Belgium is part of TBWA Worldwide and Omnicom.  

www.tbwa.be

 

 

Neem contact op met