Telenet en TBWA gooien telecomlandschap overhoop met KING en KONG
8 augustus 2012
Telenet kan het niet laten. Opnieuw trekken ze zich niets aan van de conventies en weer herschrijven ze de spelregels. Deze keer zetten ze de markt voor mobiele telefonie op z'n kop. Ze snoeien duchtig in de ondoorzichtige kostenstructuur en laten de hele tarievenjungle achter zich. Tot groot genoegen van de consument.
Vanaf nu wordt alles oersimpel, want Telenet pakt uit met 2 daverende tariefplannen: KING en KONG. Gebruik je je toestel veel? Kies dan voor KING. Gebruik je 't belachelijk veel? Neem dan KONG. Voor respectievelijk 15 en 50 euro krijgen Telenet-klanten een pak meer dan ze verwachten voor die prijs. Vandaar het devies: "Eindelijk. Mobiel surfen, sms'en en bellen zonder tellen."
Hoe zet je nu zoiets op de markt? Nee, niet met een eerstegraads aap. Wél door de consument duidelijk te maken wat bedoeld wordt met "veel" en "belachelijk veel". Door een dame blanche van 27 bolletjes ijs met chocoladesaus te tonen naast de Mont Blanc met chocoladesaus, bijvoorbeeld. Zoals in de krantenadvertenties. Of door iemand blij te maken met een reuzenpot choco en vervolgens een heel palet reuzenpotten te laten aanrukken, zoals in de radiospots.
In de tv-spot maakt TBWA het nog bonter. Een practical joker besproeit de buurman met een gigantisch waterpistool. Waarop die prompt een blushelikopter bestelt die z'n lading dropt op de verraste grapjas.
Maar het is niet allemààl om te lachen. De hele propositie steunt op keiharde, bloedserieuze cijfers. Pas als je de details ziet, besef je wat je krijgt. Daarom worden consumenten stelselmatig doorverwezen naar een online rekenmodule die ondubbelzinnig aantoont hoeveel voordeel KING of KONG oplevert. Dat gebeurt onder andere door een intensieve banneringcampagne en Facebook-ads. Consumenten kunnen daarnaast ook terecht in alle verdeelpunten van Telenet, die gepast werden aangekleed.
Wie er zeker niet om kan lachen is de concurrentie. Een vergelijkend onderzoek van Testaankoop wees uit dat de modale gebruiker aanzienlijk voordeel doet met een KING- of KONG-tarief, - enkele fanatieke mobiele surfers niet te na gesproken. Je mag dus gerust stellen dat de komst van KING en KONG diepe sporen zal nalaten in het telecomlandschap.
Neem voor meer info contact op met Jan Macken bij TBWA op 02/6797500