Telenet en TBWA helpen je doorheen de leegte na Game of Thrones
20 mei 2019
De Post-Serie-Dip, ofwel PSD. Je hebt er vast nog nooit van gehoord, maar het is een door psychologen vastgesteld syndroom. PSD is de leegte die achterblijft als je afscheid moet nemen van je favoriete personages. Een reeks als Game of Thrones bijvoorbeeld, heeft acht jaar lang de gemoederen beroerd, en wanneer de credits van de laatste aflevering over je scherm rollen zal dat bij de meesten emotie opwekken. Tevredenheid, frustratie, vraagtekens of een zeker gevoel van “wat nu”- een gat dat uiteindelijk opgevuld zal worden door een nieuwe geliefde serie.
Dirk De Wachter, professor psychiatrie en auteur van onder meer Borderline Times, ziet het zelf regelmatig in zijn praktijk: “mensen ontwikkelen soms heel diepe banden met fictieve personages of de wereld die in een serie gecreëerd wordt. Denk aan publieksreacties op de seizoensfinale van Thuis of Familie, maar ook bijvoorbeeld het Harry Potter universum. Als zo’n serie dan finaal afgelopen is, dan kan dat iemand absoluut diep raken. Soms kan het zelfs zo zijn dat je als kijker een soort rouwproces doorloopt.”
Voor de gemiddelde mens klinkt dat misschien overdreven – rouwen om een serie of een fictioneel personage. Maar dat is volgens De Wachter net een belangrijk deel van het probleem. “de leegte of het verdriet die een mens kan ervaren na het einde van een favoriete serie werkt ook isolerend. Men wéét dat er vooral lacherige opmerkingen zullen komen wanneer men uiting zou geven aan deze gevoelens. Dit specifieke fenomeen noemen wij ‘niet-erkende rouw’. Een beetje zoals wanneer een geliefd huisdier overlijdt: dit kan voelen alsof je een familielid verliest, en toch zullen velen de diepte van je gevoelens niet begrijpen, of zelfs lacherig reageren.
Telenet en TBWA begrijpen fans die door een dergelijk rouwproces gaan, en leven mee. Daarom haakten ze in op dit gevoel dat leeft bij mensen, met een nieuwe radiospot om al deze fans een hart onder de riem steken.
De radiospot van 1 minuut wordt uitgezonden op maandag en dinsdag, aangezien veel mensen pas op maandagavond kijken, en dat op alle grote nationale zenders. In drive-time.