YUGO IS TERUG: ZWANGERE GUY EN ARNO DOEN HUN DING MET “NON, JE NE REGRETTE RIEN”
Telenet & TBWA brengen muzikale rebellen samen voor goed doel.
14 augustus 2020
Je kan iets legendarisch verwachten wanneer je twee muzikale rebellen als Zwangere Guy en Arno samenbrengt en hen aanmoedigt met de woorden: “Doe Uw Ding”. Telenet & TBWA vroegen de twee artiesten Édith Piaf’s iconische “Non, je ne regrette rien” onder handen te nemen, verder kregen ze carte blanche. Het duo werkte bovendien samen met regisseur Koen Mortier van CZAR voor een videoclip waarin elk letterlijk hun eigen weg gaat. Ter ere van deze samenwerking wordt een songraiser georganiseerd voor drie goede doelen die de artiesten nauw aan het hart liggen. Een flinke portie je m’en foutisme gecombineerd met modern activisme? Da’s helemaal op het lijf geschreven van YUGO.
Het bereiken van een onbereikbare doelgroep
YUGO richt zich op digitale rebellen. Zij die allesbehalve een klassiek mediagebruik hebben. Een doelgroep die je niet meteen bereikt met een klassieke tv-campagne. “Je moet hen raken recht in hun cultuur door iets te maken dat ze echt willen gezien hebben.”, aldus Maartje Berben, Communication Manager bij Telenet. “We willen ons ook niet alleen richten op de millenials, maar naar iedereen die de attitude heeft om zijn eigen ding te doen. Het is dan ook fantastisch dat we met Zwangere Guy & Arno twee generaties muzikale rebellen samenbrengen.”
Altijd je buikgevoel volgen
Arno en Zwangere Guy stonden in 2019 samen op het podium en dat smaakte duidelijk naar meer. Toen Telenet & TBWA hen vroegen om samen een remake te schrijven van het nummer “Non, je ne regrette rien” van Édith Piaf twijfelden ze geen seconde. Zeker toen duidelijk werd dat Telenet dit opvatte als een songraiser om Brusselse jongeren een steuntje in de rug te geven.
Arno en Zwangere Guy zijn twee voices of a generation met een stevige attitude en rock’n’roll-gehalte. De twee schrijven hun succes dan ook toe aan de risico’s die ze hebben durven nemen tijdens hun carrière, door altijd hun buikgevoel te volgen.
“Meewerken aan deze Piaf-bewerking met Arno, was voor een jong Brussels veulen als ik een belevenis die aantoont dat we steeds ons ding zullen blijven doen.” - Zwangere Guy
Telenet gaf de twee artiesten de volledige creatieve vrijheid bij het schrijven van het nummer. Op de wereldberoemde melodie van het Franse nummer hielden ze elk vast aan hun eigen herkenbare stijl, in een mix van Franse zang- en Nederlandstalige rapteksten.
“We rapten en we rockten zoals hanen en leeuwen en de meeuwen schreeuwden: Vive La Belgique” – Arno
Caleidoscopische clip vol symboliek
De bijhorende videoclip werd geregisseerd door Koen Mortier van productiehuis CZAR: “Het basisidee van de clip is niet twijfelen, niet achteruitkijken, gewoon doorgaan. Ik wou het atypisch aanpakken en er geen standaardclip van maken. Zo wou ik Arno en Zwangere Guy niet samen laten zingen. De videoclip kan je bekijken als twee aparte verhaallijnen, wat hun aparte richtingen symboliseert. Maar toch is er een contact, ook al bevinden ze zich in verschillende ‘werelden’: ze zingen soms elkaars lijnen, ze kijken naar elkaar, ze zijn soms te zien in elkaars video... Op die manier wou ik de ontmoetingen in beeld brengen die ze ook in het echte leven hebben.
Er zit ook symboliek in de clip, vertelt Mortier: “Zo zijn er bijvoorbeeld de deuren: achter elke deur die je sluit in je leven, vind je een andere deur die opengaat. Als je je ding wilt doen, moet je vooruitgaan zonder te twijfelen en vooral zonder spijt te hebben. Je moet geloven in jezelf, je moet deuren openbreken om naar een volgend stadium te kunnen evolueren. Doe je ding ondanks alles: wees jezelf, wees creatief, doe wat je wil. Spijt is niet nodig, spijt is totaal overbodig, spijt houdt je enkel tegen.”
De videoclip wordt gelanceerd met een grote outdoor en online campagne en kan je in zijn volledige lengte bewonderen in de Brusselse cinema’s. “Reclame is een vluchtig medium, maar als een campagne idee kan leiden tot een klein stukje belpopgeschiedenis dan weet je waar je het voor doet”, besluiten Thomas Driesen & David Maertens, het creatieve team achter de TBWA-campagne.