ZUUR: de smaak van lege cafés

Zuur. Beter kunnen we de sluiting van de cafés in Brussels niet beschrijven. De gezelligheid die we zo hard moeten missen. De toog die verweesd achterblijft. Het is zuur: voor ons, maar vooral voor de cafébazen. Net daarom lanceert Growfunding vzw samen met TBWA en met steun van het Brussels Hoofdstedelijk gewest, een unieke reddingsactie: met een nieuw bier, ZUUR. Een zuur Brussels brouwsel om onze cafés door de zure periode te loodsen. Want het is letterlijk vijf voor sluitingstijd.

Binnenkort vieren we de trieste verjaardag van de eerste Corona-lockdown in België en daarmee ook de eerste sluiting van de horeca. Urenlang babbelen aan de toog of op een terrasje en met een plateau vol pinten door een nog voller café, het lijkt een eeuwigheid geleden. De horeca ziet af. Hard. En de uitbaters van de cafés en restaurants hebben bovendien weinig perspectief. Ons immaterieel erfgoed komt dag na dag verder in gevaar.

Growfunding vzw kon de situatie niet langer aanzien en besloot de handen in elkaar te slaan met TBWA en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Samen lanceren ze: ZUUR, een bier met de smaak van de lege cafés. Of liever: een unieke mengeling van lambik, afkomsting uit de laatste geuze-brouwerij in Brussel Cantillon en een blond bier van de jonge Brusselse brouwers En Stoemelings. Het bier heeft een hoge zuurtegraad en staat symbool voor deze zure periode voor onze cafés. En moet hen dan ook door deze crisis loodsen.

Jan Paternoster van The Black Box Revelation zette zijn schouders mee onder het initiatief. "Wat ik zuur vind aan deze periode is het gebrek aan toevallige ontmoetingen. Je kan niemand meer leren kennen of tegen het lijf lopen. Alles moet op voorhand vastliggen. Dat haalt de spontaniteit weg”, zegt hij. “Ik mis vooral de onvoorspelbare avonden. De scherven in je schoenen. De vrienden waarmee je blijft hangen. Ook professioneel heeft dat een impact. Je uitlaatklep is weg. Je kan geen inspiratie meer halen uit onverwachte momenten. De escapes zijn weg. En die heb je nodig als muzikant. Maar laat ons niet negatief zijn. Ik kijk uit naar beter tijden. Iedereen vaccineren, en we zijn weer vetrokken."

Wie wil kan via growfunding.be/zuur zijn favoriete Brusselse café een financieel duwtje in de rug geven. Meer dan zestig Brusselse cafés, waaronder namen als Au Daringman, Het Goudblommeke in Papier, Monk, GRoskam en Les Brasseurs, doen mee. Wie z’n favoriete café steunt, krijgt daarvoor binnenkort het bier cadeau.

De vzw hoopt met het initiatief zo veel mogelijk Brusselse cafés in moeilijkheden van een definitieve sluiting te redden. “Growfunding wil mensen samenbrengen en gaat voluit voor projecten die onze samenleving sterker en duurzamer maken”, zegt Frederik Lamote, directeur van Growfunding. “Een café is meer dan gewoon een plaats waar je een drankje nuttigt, het is een plaats waar mensen samenkomen, ervaringen en emoties delen, herinneringen maken. Ze zijn essentieel voor het sociale weefsel van Brussel. Het zijn ontmoetingsplekken waar mensen met diverse achtergronden, oud en jong, elkaar kruisen. Cafés spelen als het ware de rol van katalysator voor nieuwe ideeën in de stad! Daarom passen ze perfect binnen de doelgroep van Growfunding.”

Gezien de rewards worden gefinancierd door Growfunding vzw met de steun van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, gaan alle opbrengsten integraal naar de horeca.

Wil jij jouw favoriete Brusselse café een duwtje in de rug geven? Surf dan naar www.growfunding.be/zuur, lever een bijdrage en ontvang een voucher voor een flesje #ZUUR.

CREDITS

CLIENT: Growfunding: Frederik Lamote and Anne-Sofie Vandersmissen

AGENCY – TBWA
EXECUTIVE CREATIVE DIRECTOR:
Jeroen Bostoen
CREATIVE DIRECTOR: Thomas Driesen
CREATIVE TEAM: Kenn Van Lijsebeth & Greg Van Buggenhout
ART DIRECTION: Greg Van Buggenhout
COPYWRITING: Thomas Driesen, Kenn Van Lijsebeth
COPYWRITING FR: Manu De Wit & Wilfried Morin
DESIGN: Olivier Verbeke
DESIGN DIRECTOR: Hendrik Everaerts
DTP: Axel Nédée
MANAGING DIRECTOR: Nicolas De Bauw
ACCOUNT DIRECTOR: Max Fauconnier
ACCOUNT EXECUTIVE: Thijs Muesen

PR – TBWA Reputation:
Liesbeth Pyck - Brand Reputation Director
Anneleen Coppens - Consultant Reputation & PR

AGENCY PRODUCERS
Mieke Vandewalle, Elien De Brouwer

PRODUCTION COMPANY:  Czar
Executive Producer :   Eurydice Gysel
Producers:  Eurydice Gysel, Ralph Durlinger
Regisseur: Lieven Van Baelen
DOP:  Lieven Van Baelen
Camera-assistent: Bart Bleuzé
Gaffer: Maxime Van Buggenhout

POST-PRODUCTION COMPANY:  Czar
Post-producer: Bieke De Keersmaecker
Offline: Manu Van Hove
Online: Xavier Pouleur
Grading: Olivier Ogneux
Sound: Jan Pollet
Music: Brussels State of Mind - Zwangere Guy 

RADIO PRODUCTION COMPANY:  MAKE
Producer:  Katrien Van den Brande
Sound:  Jan Pollet

SPECIAL THANKS TO: Josse De Pauw, Jan Paternoster, Chibi Ichigo, Zwangere Guy, Tibo Vandenborre and the amazing Brussels bar owners

ZUUR_Persbericht_NL_Trade.pdf

PDF - 212 Kb

210205 32100412 Growfunding RADIO NL40s JMIX.mp3

MP3 - 1.5 Mb

Anneleen Coppens

Consultant Reputation & PR, TBWA Reputation

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over TBWA\Belgium

TBWA is not an advertising agency nor a marketing consultant. As The Disruption® Company, it profoundly believes in the power of creativity as an engine for the growth of brands and businesses. It offers integrated services from business and marketing strategy to user-experiences, product innovation, iconic branding, smart media, corporate reputations, and impactful campaigns. All integrated in a full-service proposition across the entire marketing value chain.  

TBWA sees the world through the eyes of Disruption®, a proven collaborative business tool to create step-changing growth. The methodology has a proven track record of business, marketing and communication disruptions created and implemented together with TBWA’s clients. 

TBWA is a global agency, but its approach and entrepreneurship are deeply rooted in the local Belgian market. With over two decades of experience and steady management, TBWA has demonstrated steady growth, robust performance, and strong commitment to Belgian brands and businesses such as Telenet, Delhaize, McDonald’s, D’Ieteren, Lotus, Engie, ING, NMBS, Barco, VRT and counting.  

TBWA measures its success by the growth and success of its clients. Together TBWA and its clients have won 19 Effies over the past 10 years and was awarded Effie Beast (as most rewarded company since the launch of the awards) in 2019.    

The biggest force of TBWA Belgium is its 200 creative minds, with diverse talents and skills, including strategic business and marketing skills, creative craft disciplines and a 70-headed in-house multimedia production unit. All of them work together collaboratively and multidisciplinary to turn ideas into reality with and for clients.  

TBWA is part of the TBWAGroup, a local holding consisting of TBWA and its sister agencies De Vloer and DDB. TBWA Belgium is part of TBWA Worldwide and Omnicom.  

www.tbwa.be

 

 

Contact