ZUUR: de smaak van lege cafés

Zuur. Beter kunnen we de sluiting van de cafés in Brussels niet beschrijven. De gezelligheid die we zo hard moeten missen. De toog die verweesd achterblijft. Het is zuur: voor ons, maar vooral voor de cafébazen. Net daarom lanceert Growfunding vzw samen met TBWA en met steun van het Brussels Hoofdstedelijk gewest, een unieke reddingsactie: met een nieuw bier, ZUUR. Een zuur Brussels brouwsel om onze cafés door de zure periode te loodsen. Want het is letterlijk vijf voor sluitingstijd.

Binnenkort vieren we de trieste verjaardag van de eerste Corona-lockdown in België en daarmee ook de eerste sluiting van de horeca. Urenlang babbelen aan de toog of op een terrasje en met een plateau vol pinten door een nog voller café, het lijkt een eeuwigheid geleden. De horeca ziet af. Hard. En de uitbaters van de cafés en restaurants hebben bovendien weinig perspectief. Ons immaterieel erfgoed komt dag na dag verder in gevaar.

Growfunding vzw kon de situatie niet langer aanzien en besloot de handen in elkaar te slaan met TBWA en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Samen lanceren ze: ZUUR, een bier met de smaak van de lege cafés. Of liever: een unieke mengeling van lambik, afkomsting uit de laatste geuze-brouwerij in Brussel Cantillon en een blond bier van de jonge Brusselse brouwers En Stoemelings. Het bier heeft een hoge zuurtegraad en staat symbool voor deze zure periode voor onze cafés. En moet hen dan ook door deze crisis loodsen.

Jan Paternoster van The Black Box Revelation zette zijn schouders mee onder het initiatief. "Wat ik zuur vind aan deze periode is het gebrek aan toevallige ontmoetingen. Je kan niemand meer leren kennen of tegen het lijf lopen. Alles moet op voorhand vastliggen. Dat haalt de spontaniteit weg”, zegt hij. “Ik mis vooral de onvoorspelbare avonden. De scherven in je schoenen. De vrienden waarmee je blijft hangen. Ook professioneel heeft dat een impact. Je uitlaatklep is weg. Je kan geen inspiratie meer halen uit onverwachte momenten. De escapes zijn weg. En die heb je nodig als muzikant. Maar laat ons niet negatief zijn. Ik kijk uit naar beter tijden. Iedereen vaccineren, en we zijn weer vetrokken."

Wie wil kan via growfunding.be/zuur zijn favoriete Brusselse café een financieel duwtje in de rug geven. Meer dan zestig Brusselse cafés, waaronder namen als Au Daringman, Het Goudblommeke in Papier, Monk, GRoskam en Les Brasseurs, doen mee. Wie z’n favoriete café steunt, krijgt daarvoor binnenkort het bier cadeau.

De vzw hoopt met het initiatief zo veel mogelijk Brusselse cafés in moeilijkheden van een definitieve sluiting te redden. “Growfunding wil mensen samenbrengen en gaat voluit voor projecten die onze samenleving sterker en duurzamer maken”, zegt Frederik Lamote, directeur van Growfunding. “Een café is meer dan gewoon een plaats waar je een drankje nuttigt, het is een plaats waar mensen samenkomen, ervaringen en emoties delen, herinneringen maken. Ze zijn essentieel voor het sociale weefsel van Brussel. Het zijn ontmoetingsplekken waar mensen met diverse achtergronden, oud en jong, elkaar kruisen. Cafés spelen als het ware de rol van katalysator voor nieuwe ideeën in de stad! Daarom passen ze perfect binnen de doelgroep van Growfunding.”

Gezien de rewards worden gefinancierd door Growfunding vzw met de steun van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, gaan alle opbrengsten integraal naar de horeca.

Wil jij jouw favoriete Brusselse café een duwtje in de rug geven? Surf dan naar www.growfunding.be/zuur, lever een bijdrage en ontvang een voucher voor een flesje #ZUUR.

CREDITS

RADIO PRODUCTION COMPANY:  MAKE
Producer:  Katrien Van den Brande
Sound:  Jan Pollet